waarom stonden mannen vroeger op als een vrouw van tafel ging? Dat stond in de etiquette maar is er verder nog een reden voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

het is puur etiquette;

Bij een formeel diner horen de plaatsen als volgt ingedeeld te zijn:
De mannelijke eregast zit rechts van de gastvrouw. De man die daarna het belangrijkst is zit links. De vrouwelijke eregast zit rechts van de gastheer. De vrouw die daarna het belangrijkst is zit links. Mannen en vrouwen zitten traditioneel om-en-om aan tafel. Paren worden gescheiden. Naamkaartjes kunnen ook de plaatsen aangeven.
Mannen horen de stoel van dames aan te schuiven en op te staan als de dame de tafel verlaat of terugkeert.

Dit wordt nog steeds toegepast bij diners met klasse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik let er ook vaak op of dat overal toegepast wordt.
Op tv kan je dat mooi zien, bij praatprogramma,s etc.
Maar er blijven toch nog genoeg mannen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind etiquette ook iets van manieren tonen, dat is hetzelfde als een vrouw laten voorgaan als je ergens naar binnen stapt, de deur open houden. Als mannen geen etiquette kennen vind ik het maar lompe boeren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas wordt de etiquette in zijn algemeenheid steeds minder toegepast. Overigens vind ik praatprogramma's een voorbeeld van de teloorgang van manieren in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat heren opstonden als een dame van tafel ging, de deur voor hen openhield, voorging bij het naar binnen gaan van een openbare gelegenheid, aan de straatkant liep, op een trap omhoog de dame achter zich liet lopen en omlaag de dame voor zich uit liet lopen, waren allemaal tekenen van respect voor dames. Dames werden beschermd en hooggeacht.
Uiteindelijk misschien enkel omdat zij voor het voortbestaan van de soort onmisbaar zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan ik mij geheel in vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan ik van mijn reactie een antwoord maken? lijkt me nog beter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan plaats je het nogmaals als antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik bedoel is dat men de tekst kan knippen en plakken, enfin, ik ga het proberen
Het werd hoofdzakelijk gedaan omdat de dames vroeger altijd jurken of rokken droegen. De broek werd pas veel later door vrouwen gedragen. De heer was haar vooral behulpzaam omdat ze dan kon gaan zitten en gelijktijdig haar rok kon gladstrijken onder haar zitvlak. Tegenwoordig hebben we gladde en/of kreukarme stoffen, dit was vooral bij cocktail/ avondkleding vroeger anders. Dit was kleding die vooral bij diners gedragen werd, uit eten gaan was toen ook echt 'uitgaan'.
De etiquette zijn eigenlijk omgangsregels die het leven gemakkelijker maakten. De man moest de vrouw het hof maken en gaf haar door goede manieren en galant gedrag het gevoel dat zij bijzonder was en dat hij haar respecteerde. Etiquette ontstond al eeuwen geleden, toen de adel regels opstelde om niet meer met het tafelkleed of de mouw de neus en mond af te vegen bijv/en dit werd steeds meer uitgebreid. De 'kleine lieden' wilden er ook ergens bijhoren en namen het over en zo ging het van generatie op generatie. Tegenwoordig is er nog steeds etiquette, want de kinderen worden nog steeds met goede manieren bekend gemaakt. De 'normale regels'gelden nog steeds. Met lepel, vork en mes eten, hand voor je mond tijdens gapen, hoesten, niet met je voeten op tafel tijdens het eten of je haar kammen aan tafel en noem maar op. Ook een sollicitatiebrief moet volgens etiquette regels, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het stoffige imago van etiquette vroeger is echter verdwenen omdat er nu meer gelijkheid is tussen man en vrouw door de emancipatie. Goede manieren zijn echter nog steeds gewenst en worden gewaardeerd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps, ik zie dat ik het opstaan verkeerd begrepen heb.Ik dacht dat hij dat deed om haar stoel aan te schuiven en dat je dat bedoelde. Nee, een heer hoorde volgens de etiquette die toen heerste te wachten tot de dame zat en kon dan pas zelf gaan zitten. Het is een vorm van eerbied/ beleefdheid. Het gebeurt nu alleen nog bij hooggeplaatste personen zoals de koningin en in Amerika zie je het vaak nog bij binnenkomst van de rechter. Iedereen staat op bij de binnenkomst en gaat pas zitten zodra de hooggeplaatste zit.
amc
13 jaar geleden
Pure elementaire beleefdheid.
Sommige mannen hebben die etiquette-regels niet nodig die doen dat van nature.
Dat is een natuurlijke (ingebouwde en/of geprogrammeerde) waarderingsfactor voor het vrouwelijk geslacht, bij de ene is die sterker ontwikkeld dan bij de andere.
Het is een variant op het afnemen van de hoed bij het groeten maar vermist men volgens de regels van de etiquette geen hoed mocht dragen aan tafel lost/loste men dit onder andere op deze wijze op.