waarom moet je bij alimentatie weer elke maand geld aan de belastingdienst terug betalenwaarom niet meteen een nettobedrag?

zo heb je nog geen bedrag wat je vrij kunt besteden elke maand,maar moet je een gedeelte bewaren om weer af te dragen aan de belasting,en de ex krijgt het elke maand terug
zie niet wat daar zo handig aan is,alleen maar verwarrend.
geef dan alleen wat overblijft.
weet je tenminste wat je nu echt krijgt.

14 jaar geleden

Het beste antwoord

De belasting die je moet betalen over deze alimentatie is afhankelijk van je overige inkomsten, daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stiena58
14 jaar geleden
ja met dit antwoord kom ik niet verder
vertel eens wat meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JE moet belasting betalen over je gehele inkomen en dat ik niet bekend bij de belasting, dus als je veel onkosten hebt en veel mag en kunt aftrekken, maag je meer houden van die maandelijks alimentatie die je nu krijgt... Dus dat kan alleen maar achteraf bepaald worden, dus daarom moet je het opgeven enzovoort...
stiena58
14 jaar geleden
ja en ik moet maandelijks ook nog belasting daarvoor afdragen
maar op het eind van het jaar dan nog eens je hele inkomen opgeven
dus betaal ik dubbel of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zie je verkeerd, zo is de belasting nou ook weer niet...
stiena58
14 jaar geleden
zeg me dan wat er verkeerd is aan mijn denkwijze
zoals ik het zie wordt ik 2 keer belast

Andere antwoorden (2)

In Nederland is het nu eenmaal zo dat je een deel terug kunt krijgen wat je aan belasting betaald. Maar het bedrag dat je terug krijgt van de Belastingdienst is nooit meer dan wat je maximaal aan belasting betaald hebt...

De Belastingdienst heeft zeer waarschijnlijk bepaald dat de alimentatie als inkomen gezien moet worden. En daar moet loonbelasting, dan wel inkomstenbelasting over betaald worden. Maar als je het slim aanpakt dan krijg je hier ook weer een deel van terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuker kunnen ze het niet maken en Makkelijker al helemaal niet.
Jouw oplossing klinkt veel logischer, maar zo zijn er zoveel onlogische regeltjes, ik moet begin volgend jaar beginnen met mijn eigen bijdragen van de ziektenkosten te betalen om aan het einde van het jaar hier weer een bedrag van terug te krijgen.....waarom het bedrag niet gewoon verminderen met die 44 euro...
Zo zijn er zoveel van dergelijke 'regeltjes' niets aan te doen ben ik bang.
Het bedrag wat je vrij te besteden hebt blijft overigens hetzelfde het is alleen een kwestie van dat geld voor de belasting niet 'mee te tellen' als geld van jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stiena58
14 jaar geleden
ja dat klopt wel,meetellen kun je het niet,maar als je niet veel te besteden hebtis de verleiding wel erg groot