Wat was de hoofdreden van de Koude Oorlog?

Ik raak niet goed wijs uit de meeste verhalen en teksten: wat was het "hoofddoel"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Makkelijk, wie het recht van het machtigste land krijgt: Rusland of Amerika.

Toegevoegd na 9 minuten:
Iedereen zegt er is geen hoofddoel, nou die er wel. En dat is altijd macht en geld ongeacht welk land, ras, opvoeding, cultuur etc. Denk eens vanuit jezelf, wie winnen er altijd?

De zwakken kunnen veldslagen winnen, de sterken (dus Amrika of Rusland) de oorlog. Het recht van de sterkste geldt ook hier weer. Dadelijk als ik ga sporten ook haha...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening was de hoofdoorzaak het verschil in ideologie en een wederzijds wantrouwen. Dit werd versterkt door een gedwongen samenwerking tijdens de tweede wereldoorlog die nogal stroef verliep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn verschillende reden geweest maar zijn 3 punten of reden.
Kijk in de link voor de reden is teveel voor dit kleine vakje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was niet zo zeer een 'doel', ze hadden allebei gewoon een compleet andere ideologie (communisme vs kapitalisme). Het was geen oorlog, maar ze hadden zo'n hekel aan elkaar dat de oorlog wel dreigde (voornamelijk de Sovjet Unie en communistisch China tegen de Verinigde Staten). Met veel machtsvertoon probeerde ze elk de ander te imponeren en de wereld te laten zien dat zíj de grootste en machtigste waren (Allebei deden ze dat dus) en dat hun systeem het beste was voor de mensheid (communisme of kapitalisme).

Ze hadden dus geen echte officiële oorlog, maar de spanningen liepen zeer hoog op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan nog is het einde van de koude oorlog te danken aan de russen, gorbatsjov(weet niet of ik de naam goed schrijf).
ik snap dus ook niet helemaal waarom je zegt : voornamelijk de sovjet unie en china tegen de VS.
los van dat klopt je antwoord gewoon alleen de VS is niet de held en toch krijgen ze al de credits als het om dit soort conflicten gaat.
vind ik een beetje jammer maar wellicht bedoelde je het niet zo?
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@onbekend3 Zo bedoel ik het absoluut niet!!
De strijd ging beide kanten op, geen van alle was onschuldig. Daarom ook dat ik in de zin er na zeg dat ze ELK de ander probeerde te imponeren met machtsvertoon. Het was net zo goed de VS tegen de Sovjet Unie en tegen China als andersom. Maar ik moest toch 1 van de 2 als eerste noemen hè, en aangezien de Sovjet Unie en China allebei 'tegen' de VS waren, noemde ik die gewoon, onwillekeurig eerst ;-) Daar had ik verder totaal geen bedoeling mee om te insinueren dat de VS de held zou zijn, want ze zijn alles behalve dat. Waar er twee vechten, hebben er twee schuld.
En de schuld van de VS is in dit geval behoorlijk groot (maar die van de Sovjet Unie en China ook...ALLEBEI dus ^_^) Bedankt voor de plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok dan ;)
Er bestond geen duidelijk "hoofddoel" in de Koude Oorlog (een term die er pas later aan gegeven is). Het 'westen' wilde voorkomen dat het communisme zich over Europa zou verspreiden. Hierop zijn een aantal diplomatieke maatregelen getroffen, tegelijk met wat spierballenvertoon, waarvan het bekendste voorbeeld de wapenwedloop is.

Als je vraagt naar de oorzaak van de Koude Oorlog, dan is de angst voor het communisme enerzijds (Westerse zijde) en de groeiwens van het communisme (aan communistische zijde) waarschijnlijk het meest inzichtelijke antwoord.

Wanneer je geïnteresseerd bent in de Koude Oorlog kan ik je het boek De Koude Oorlog: Een nieuwe geschiedenis (1917-1991) van Emeritus hoogleraar Yvan Vanden Berghe aanraden. Dit is het meest complete (wetenschappelijke) werk over de aanloop tot, het verloop van en het einde van de Koude Oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het negon omdat truman niet met stalin op kon schieten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ook zeker! Moeilijke man die Stalin. (understatement) Onder zijn bewind zijn waarschijnlijk nog meer doden gevallen dan onder Hitler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar zonder stalin(rusland) was hitler nooit verslagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zegt amerika dat stalin veel mensen heeft vermoord en het kapitalisme ik ben zelf voor het communisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haat gorbatsjov en truman