Hoe kan ik bezwaar maken tegen boete 'door groen licht' fietsen?

De titel lijkt misschien een beetje raar, maar dat is wat er aan de hand was.
Ik fietste naar de supermarkt toe en stak een T-splitsing over met voor mij drie groene stoplichten waarbij ook een politiewagen voor rood stond te wachten (2 inzittenden).
Zij reden mij achterna en gaven mij ten slotte een boete voor door rood fietsen. Hun argument? Er stonden twee andere fietsers stil (een ouder stelletje) bij het verkeerslicht dus jij hebt door rood gefietst.
Nu wil ik graag bezwaar maken omdat ik 100% zeker ben dat ik groen licht had, maar ben bang dat de agenten kunnen winnen op basis van vertrouwen.
Als tegenargumenten wil ik aangeven dat hun conclusie betreffende de andere fietsers voorbarig is (het overige verkeer stond ook stil dus het was duidelijk dat zij wel rood licht hadden) én dat zij vanuit hun positie de verkeerslichten voor fietsers niet konden zien.

Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe kan ik het beste mijn bezwaar op stellen? Daarnaast: zijn er nog andere manieren om hier tegenin te gaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Antoni
4 jaar geleden
Je zal thuis een beschikking (een brief dus) ontvangen met daarbij een uitleg over hoe je bezwaar kan maken tegen het besluit.
MarBet
4 jaar geleden
Bezwaar maken is het enige dat je kan doen, en of het nu wel of niet iets uithaalt, ik zou het zeker doen. Geef schematisch de situatie weer, waaruit blijkt dat de politiewagen zo stond dat de agenten jouw stoplicht niet konden zien en geef aan dat jouw stoplicht op groen stond en je de genoemde overtreding dus niet hebt begaan. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een ander blijft staan voor een groen stoplicht, zoals uitzoeken welke route te nemen, telefoneren, etc. Dat kan dus niet het enige argument zijn.
Zorg ervoor dat je vriendelijk en zorgvuldig overkomt in je brief.
Het kan zijn dat je bezwaar alsnog wordt afgewezen. Dat lijkt mij vroeg genoeg om je verlies te nemen.

Antwoorden (2)

Verloren moeite. Een proces-verbaal wordt gemaakt om ambtseed. Dat gaat veel verder dan "basis van vertrouwen". Als een politie hierin iets schrijft wat niet waar is, is dat een ambtsmisdrijf en daar staan zware straffen op.

Heb je camerabeelden? Getuigenverklaringen? Niets van dat alles? Neem dan je verlies.
"Om ambtseed" is "op ambtseed".
Toegevoegd op 13 april 2020 13:49: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankje voor je reactie.
Gelukkig heb ik geen hobbys dus genoeg tijd om het toch te proberen.
De agenten moeten kunnen constateren (dus zelf zien) dat het licht voor jou op groen of op rood stond. Als zij opzij van het licht hebben gestaan kunnen zij dat licht niet zien. Als zij concluderen, dat jij door rood reed omdat anderen (nog) stil stonden is dat GEEN constatering maar een conclusie die zij zelf trekken. Op grond van dit verschil kan je dus bezwaar aantekenen.
Heel lang geleden kreeg ik eens zo'n boete met daarin de tekst:
terwijl het licht rood straalde (dat kan alleen maar geconstateerd worden, niet beredeneerd).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Welk conclusie (beredenering) kun je trekken als jou licht op groen staat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Turfgraver
Als jij constateert, dat jouw licht richting jou groen straalt (domme wetsbewoordingen) weet je dat je door mag rijden. Alleen als jij op zij van het licht staat en de groene lamp dus niet ziet kan je alleen maar concluderen dat het op groen staat als anderen doorrijden. Maar die conclusie kan fout zijn als die anderen door rood rijden.
TurfGraver
4 jaar geleden
Laat ik het anders stellen.
Wat zal die ander voor licht stralen als die van jou groen straalt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjulliewel voor de reacties. @TurfGrafer
Dit was dus mijn argument (waar de meneer niet in geloofde).
Als het hele kruispunt staat te wachten op groen en ik de enige ben die oversteek, waarom richt je je dan op die twee andere fietsers die om wat voor reden dan ook stil staan en concludeer je dat ook ik rood licht had moeten hebben? Kwam niet echt door in z'n kop.
TurfGraver
4 jaar geleden
Als zei "zeggen" dat hun licht op groen stond (en dus dat die van u wel op rood zou moeten staan, zonder deze direct te zien) is het uw woord tegen de hunne.
Overigens zijn er ook verkeers lichten waaraan je ook aan de zijkant kan zien of deze rood licht uitstraalt.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/RIbNZFSuQf58eNYk-nyqDvXbJKjOFZPYGvhuov6Yf-BtocnYkE-aBpD6umiSqayP6LyepYBbTX58gZFQ46y5vLZd08NDEH4Q_TQ70NRvaz1XMV-pySwUkO5ED-0dHlJ2WnK6XCTQVoVBw5T9ld38ZhepHuUB2E7GVJ_cJ7CLHVpm0omQseOB