Is dit "Invaliden parkeerplaats"-bord rechtsgeldig ?

Dit bord is overduidelijk geplaatst door de lokale supermarkt hier. Het staat op een groot (betaald) parkeerterrein.

Dat het moreel gesproken niet toegestaan is om hier als 'gewone' burger te parkeren, dat is duidelijk, maar wanneer ik het toch doe, loop ik dan de kans op een boete ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de volledigheid: het bord is lichtblauw, zoals op de foto, niet donkerblauw zoals het normale Invaliden parkeerplaats-bord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Nee, indien je bekeurd word, aanvechten met de vraag waar het bord in de regelgeving terug te vinden is. De parkeerplaats is blijkbaar ook niet eens A/H Grondgebied. Natuurlijk wel gewoon een kaartje kopen. Wel vrees ik dat dit nog wel eens een juridisch dingetje kan worden....door het morele aspect.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd. Dit bord komt niet voor in de RVV. Heeft dus totaal geen rechtsgeldige betekenis. Mocht het bord op afsluitbaar priveterrein staan dan heeft het ook geen rechtsgeldige betekenis.
Frimu2
10 jaar geleden
Nee, echter kan de eigenaar van het terrein zich dan beroepen op eigen terrein regels. En de wagen wellicht weg laten slepen.
Poet
10 jaar geleden
Dat is correct.
Er zijn echter enkele gerechtelijke uitspraken die inhouden dat ook een bord dat niet exact overeenkomt met de RVV nageleefd dient te worden, waar de bedoeling van het bord namelijk toch overduidelijk is.
Dat is hier echter ook niet het geval. Het bord is namelijk evident door AH neergezet terwijl alleen de gemeente hiertoe gerechtigd is (ook op eigen terrein).
Alleen de gemeente is gerechtigd omdat het een bord betreft dat een verbod inhoudt op een voor eenieder toegankelijk terrein, hetgeen een verkeersbesluit vergt. Zulke verkeersbesluiten neemt de gemeente. De Wet bepaalt vervolgens dat het dan ook de gemeente is die de bebording uit dat verkeersbesluit verzorgt.
Bron: Wegenverkeerswet art 15 t/m 18

Andere antwoorden (3)

Ja, juridisch gezien moet je er van uitgaan, dat de borden die er (overal) staan en andere verkeerstekens rechtmatig zijn geplaatst en aangebracht. Je moet je dus houden aan de regels die deze borden en tekens aangeven.

Er is een tijd geleden een rechtszaak geweest over stoepranden die waren geverfd (met gele of blauwe verf, dat weet ik niet meer) door een buurtbewoner. Een buurman wilde zich niet houden aan de regel dat men daar niet mag parkeren, maar die beslissing is niet aan de weggebruiker, in dit geval de buurman, zo besliste de rechter. Ik weet helaas niet meer in welke stad deze zaak speelde. Natuurlijk is de buurtbewoner die de verf aanbracht wel aangesproken op zijn daad!
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar het probleem hier is dat dit overduidelijk NIET het officiële bord is. Heeft het dan wel officiële rechtsgeldigheid ?
Antoni
10 jaar geleden
Tja, dat symbool van de Albert Heijn staat er wel heel duidelijk op! Ik weet helaas niet precies wat er in dit geval zou gelden. Het lijkt mij een interessante juridische kwestie, maar ik zou zelf het risico op een bekeuring niet nemen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
Als men zegt niet zeker te weten of het AH-bord rechtsgeldig is op het (betaalde) parkeerterrein, en parkeert daar toch dan doet men iets ondanks dat men twijfelt of het wel mag. Men weet echter wel zeker dat het een verzoek is om er niet te parkeren als men niet in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart en parkeert toch.
Het zou heel goed kunnen zijn dat een rechter in beroep op grond van deze twee gegevens beslist dat een eventuele bekeuring terecht is. @Antoni, het ging om een eigenmachtig aangebrachte niet-onderbroken gele streep. De eigenaar van de auto die er toch parkeerde kreeg een bekeuring. Terecht volgens de rechter in beroep, omdat de automobilist ervan uit moest gaan dat de streep rechtsgeldigheid had (zelfs al had hij de buurman de streep zien verven). De verbalisant hoeft de rechtsgeldigheid van de streep niet te controleren.
Juridisch vind ik deze kwestie niet zo interessant, zolang AH niet een hele serie borden plaatst. Morele waardes zijn vaak meer waard.
Antoni
10 jaar geleden
JoanDArc, dank voor je prima aanvulling!
Albert Heijn heeft dit bord zelf geplaatst. Hoogstwaarschijnlijk staat deze parkeerplaats op het privéterrein van het desbetreffende filiaal. Op grond daarvan mogen zij dit bord daar plaatsen en eenieder hoort zich daar dan aan te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goede aanname. Als het niet op privé-terrein stond had dit bord weinig betekenis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk "HOORT een ieder zich hier aan te houden" maar de vraag is of het juridisch ook MOET ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heeft AH geen eigen parkeerplaatsen, dan zou je daar niet mogen staan voor iets anders. Vraagsteller heeft het over een groot parkeerterrein en waarom zou AH die in eigen beheer hebben en al ZOU dat al zo zijn dan hoeft er geen AH op het bordje te staan.
Nee, enkel verkeersbord E06 biedt grondslag voor een mindervalidenparkeerplaats zoals in artikel 26 van het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels omschreven staat. In dit geval is er duidelijk sprake van een eigen creatie wat mijn inziens niet maakt dat deze parkeerplaats een mindervalidenparkeerplaats is. Mocht er een boete komen zou ik hem aanvechten, maar gezien de boete van 360 euro is dat wel een dure gok.

Los daarvan zou ik er persoonlijk niet parkeren.