Is het waar dat vroeger in nederland voor de oorlog links van de weg werd gereden en door de amerikanen rechts zijn gaan rijden??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee het komt niet door de Amerikanen dat wij rechts zijn rijden. Het klopt wel enkele eeuwen geleden in veel meer landen dan nu links werden gereden.

Onderstaand een kort stukje geschiedenis, waarom wij rechts zijn gaan rijden:

"Napoleon Bonaparte voerde in heel zijn rijk de regel in dat het verkeer rechts moest houden. Een mogelijke verklaring voor de voorkeur voor rechts rijden is, dat koetsiers van wagens met meerdere paarden bij voorkeur links op de bok zaten, zodat ze hun zweep, die bijna alle koetsiers in hun rechterhand hielden, gemakkelijker konden gebruiken. In deze zitpositie hadden de koetsiers een beter zicht als ze tegenliggers aan de linkerzijde lieten passeren.

Vanaf 1938 beval Adolf Hitler hetzelfde. Daardoor wordt er thans rechts gereden in alle landen die door de Duitsers bezet zijn geweest. Tot 1938 werd er onder andere in Oostenrijk links gereden.

Het links rijden, zoals dat vandaag nog in het Verenigd Koninkrijk wordt toegepast, kwam voort uit het gebruik van ridders, die hun zwaard of lans het gemakkelijkste met de rechterhand hanteerden, en daarom een tegenligger het liefst aan die kant hielden.

Het Rechts rijden, zoals we dat vandaag kennen in bijna alle landen van Europa, kwam voort uit het gebruik van koetsiers om op het links-achterste paard te zitten zodat men met de zweep (in de rechtse hand) gemakkelijk kon hanteren bij alle paarden. En als je links zit kan je best de tegenligger kruisen aan de kant waar je het dichtst tegen aanzit om het passeren goed te kunnen zien. Langzaam aan schakelden vele landen daarom over van links naar rechts rijden."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Napoleon Bonaparte voerde in heel zijn rijk de regel in dat het verkeer rechts moest houden. Een mogelijke verklaring voor de voorkeur voor rechts rijden is, dat koetsiers van wagens met meerdere paarden bij voorkeur links op de bok zaten, zodat ze hun zweep, die bijna alle koetsiers in hun rechterhand hielden, gemakkelijker konden gebruiken. In deze zitpositie hadden de koetsiers een beter zicht als ze tegenliggers aan de linkerzijde lieten passeren.

Vanaf 1938 beval Adolf Hitler hetzelfde. Daardoor wordt er thans rechts gereden in alle landen die door de Duitsers bezet zijn geweest. Tot 1938 werd er onder andere in Oostenrijk links gereden.

Het links rijden, zoals dat vandaag nog in het Verenigd Koninkrijk wordt toegepast, kwam voort uit het gebruik van ridders, die hun zwaard of lans het gemakkelijkste met de rechterhand hanteerden, en daarom een tegenligger het liefst aan die kant hielden.

Het Rechts rijden, zoals we dat vandaag kennen in bijna alle landen van Europa, kwam voort uit het gebruik van koetsiers om op het links-achterste paard te zitten zodat men met de zweep (in de rechtse hand) gemakkelijk kon hanteren bij alle paarden. En als je links zit kan je best de tegenligger kruisen aan de kant waar je het dichtst tegen aanzit om het passeren goed te kunnen zien. Langzaam aan schakelden vele landen daarom over van links naar rechts rijden.

Op 3 september 1967 schakelde Zweden over van het links rijden naar het rechts rijden. Op 2 april 1972 gebeurde hetzelfde in Nigeria en op 4 augustus 1974 in Ghana. Het tegenovergestelde gebeurde in Samoa op 7 september 2009.

In Nederland lanceerde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat begin 2006 de campagne "I Love Verkeersregels" met als belangrijk punt het onder de aandacht brengen van de noodzaak om zoveel mogelijk rechts te rijden op de snelweg. Uit onderzoek was gebleken dat velen het hinderlijk vonden wanneer automobilisten onnodig lang gebruik bleven maken van de linker rijstrook.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_en_rechts_(richting)