Is een niet schriftelijk of mondeling bevestigd abonnement wel een abonnement?

De leverancier van mijn CV ketel heeft zijn klantenbestand aan Essent verkocht. De oorspronkelijke leverancier heeft één keer op mijn verzoek een onderhoudsbeurt aan de ketel uitgevoerd. Prima gedaan en direct kontant betaald.

Nu krijg ik een brief van Essent waarin staat dat mijn 'abonnement' m.i.v 1 jan 2011 verhoogd wordt. Ik heb nooit een abonnenment bij Essent afgesloten en wil dat ook helemaal niet. Een poging hierover te bellen zette me een half uur in de wacht, nog een reden om met deze partij geen contract af te sluiten vind ik.

Nu werd me verteld dat ik mijn 'abonnement' waarvoor ik dus nooit toestemming heb gegeven, vóór 1 januari schriftelijk moet opzeggen. Is dat een legale gang van zaken?

En wat als ik niet reageer (want daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in) en eventuele afschrijvingen tzt meteen terugboek?

13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je had geen overeenkomst voor een abonnement met de leverancier van je ketel, dus heeft hij ook geen abonnement op jouw naam kunnen verkopen aan Essent. Essent heeft geen poot om op te staan.

Ik begrijp de neiging om niet te willen reageren, maar zou dat niet aanraden. Ik zou er toch echt één brief aan wagen, waarmee bij een latere eventuele rechtzaak voor de rechter ook zwart op wit staat dat je echt nooit een abonnement hebt afgesloten, en ook nergens stilzwijgend mee akkoord bent gegaan.

Die brief kan heel eenvoudig zijn:

"Geachte heer, mevrouw,

Ik heb van u een brief ontvangen waarin staat dat mijn onderhoudsabonnement bij Essent per 1 januari 2011 wordt verhoogd.

Dit verbaasde mij zeer: ik heb nooit een abonnement afgesloten bij Essent, noch loopt er een onderhoudsabonnement bij een andere partij.

Ik vertrouw er dan ook op dat u mij verwijdert uit uw abonnementenadministratie, en mij hier binnen een redelijke termijn van twee weken bevestiging van stuurt. Tevens laat ik u hierbij weten dat ik eventuele rekeningen voor een onderhoudsabonnement niet zal voldoen.

In het vertrouwen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

Met vriendelijke groet,
Naam"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
jeetje, wat een service! Dank. Denk dat je gelijk hebt en een briefje sturen beter is 'om gedoe te voorkomen'. Dan maar voor één keer de principes opzij gezet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik hier een kanttekening aan toe voegen? Verstuur die (uitstekend geformuleerde ) bief wel aangetekend, anders krijg je later te horen, dat ze never nooit een brief ontvangen hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt, inderdaad aangetekend versturen, of via fax met ontvangstbevestiging (dat kun je regelen op het postkantoor).
paulus811
13 jaar geleden
De brief is al weg, had geen zin om 'm voor 6 euro aan te tekenen. Wel vraag ik een bevestiging dat de brief ontvangen is.
paulus811
13 jaar geleden
zonder twijfel het beste antwoord. De brief is weg, dus nu is het wachten op een reactie. Dank!

Andere antwoorden (1)

Terecht bezwaar, zij het dat in je overeenkomst met de leverancier kan staan dat de leverancier het abonnement mag "doorverkopen".
Zou zeker een brief sturen (geen mail of telefoon) waarin je stelt dat jij geen overeenkomst met Essent hebt afgesloten en geen overeenkomst wenst. Vraag om schriftelijke bevestiging.
Vraag echter eerst aan je leverancier wat je status is en waarom hij zonder jouw instemming het contract heeft overgedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, maar zoals ik de vraag lees, heeft Paulus zelfs geen onderhoudscontract met de leverancier. Er is alleen een eenmalige, contant betaalde onderhoudsbeurt geweest, dat is geen abonnement.
paulus811
13 jaar geleden
Klopt SuzyQ, de leverancier heeft zelfs afgeraden om een onderhoudsabonnement te nemen omdat de ketel in sept 2008 is geplaatst en je de eerste twee jaar toch garantie hebt. Een losse schoonmaakbeurt zou dan goedkoper zijn.