Mag een arbo arts je klachten en diagnose in een word document naar je werkgever sturen?

Waar is je privacy en de medische geheimhouding als je klachtenomschrijving en de diagnose uitgebreid beschreven naar een email adres van je baas wordt gestuurd zodat elke secretaresse ofzo het zo kan lezen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Arbodiensten en bedrijfsartsen hebben altijd een geheimhoudingsplicht. Dat houdt in dat ze nooit zonder jouw toestemming medische informatie mogen doorgeven.

Als een bedrijfsarts je begeleidt, zal hij of zij wel je werkgever moeten inlichten over wat je wel of niet kunt en over de mogelijke duur van de beperkingen. De bedrijfsarts zal dan een advies geven wat voor werk je kan doen, al dan niet aangepast. Ook kijkt de bedrijfarts naar het aantal uren dat je kunt gaan werken.

Daarnaast kan hij of zij uitspraken doen over de therapie: is die goed, slaat die aan? En de bedrijfsarts mag en moet aangeven of jij en je werkgever voldoende actief zijn bij de reïntegratie.

Maar over de aard van je ziekteverzuim mag de bedrijfs- of arbo arts geen uitlatingen doen naar je werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat mag niet omdat daarmee je privacy wordt geschonden en hij/zij zijn geheimhoudingsplicht minacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Een arbo-arts mag alleen aan de werkgever zeggen hoelang jij naar verwachting niet kunt werken (of als je wel kunt werken: met welke beperkingen) en welke aspecten van het werk voor die beperkingen zorgen.

Voorbeeld: hij mag zeggen "de werknemer kan niet hele dagen op een stoel zitten, en er moet een speciale stoel komen" maar hij mag niet zeggen "de werknemer heeft pijn in zijn onderrug". Een beetje een kunstmatig voorbeeld natuurlijk, omdat er op pijn in de onderrug geen taboe rust, maar het laat wel de grens zien.

Een dossier met uitgebreide beschrijving van de diagnose mag hij met niemand delen, zelfs niet met je huisarts! Wat jij beschrijft is ernstig genoeg om een klacht in te dienen bij de arbodienst. Je zou ook eerst het incident met de bedrijfsarts zelf kunnen bespreken, dan kun je zijn mondelinge verklaring eventueel gebruiken in de melding van de klacht.