Waar komt dit spreekwoord vandaan? Wie heeft het bedacht? "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

in het verleden waren er op schepen en in oorlogsgebieden een soort van doktoren om de kwalen en wonden van de medestanders te verzorgen,waarbij een aantal waren die dit op een manier deden die je als zacht kunt betitelen,door compressen en zalfjes die ze zelf samenstelde te gebruiken poogden ze om verwondingen te laten genezen,hun tegenstanders daarentegen waren diegene die bij een verwonding door bijvoorbeeld een kogel of houtsplinter al snel kozen voor amputatie van het betroffen lichaaamsdeel.Door de zachte heelmeesters die met zalfjes etc de verwonding poogde te genezen gingen veel wonden ontsteken en ontstond gangreen een rottende ontsteking (een stinkende wond) waarbij het leven van de patient alleen nog gered kon worden als het betroffen lichaamsdeel met een stuk gezond weefsel alsnog geamputeerd werd. Bij oa Michiel de Ruyter is dit de doodsoorzaak geworden omdat de heelmeester toch niet een lichaamsdeel van de admiraal kon amputeren.
De harde heelmeesters amputeerde bij een verwonding vaak direkt het betroffen lichaamsdeel waardoor met een schone wond het genezingsproces kon beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed verhaal! +1
Enige kritiek van mij is, dat deze situatie zich niet alleen op schepen afspeelde, maar ook op het vaste land.
De uitdrukking komt dan ook niet uit de scheepvaart, IMHO.

Andere antwoorden (2)

Dit gezegde is van alle tijden en gaat nog steeds op vandaag de dag. Een grondige oplossing is beter dan doormodderen, ook al is hij pijnlijk.
De oorsprong is dan ook niet na te gaan, zoiets ontstaat als algemene waarheid.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ondanks dat grondige oplossingen soms te grondig zijn en hun doel voorbijschieten of meer kapot maken dan nodig was.
AWM
14 jaar geleden
Tja, dat is ook wel weer waar.
Maar dan moeten we het gezegde veranderen in
"Zachte heelmeesters maken soms stinkende wonden, maar harde heelmeesters overleef je ook vaak niet".
Bekt niet zo lekker :)
Een heelmeester of chirurgijn genas vroeger op primitieve manier mensen. Van verdoving zoals we die nu kennen was nog geen sprake. Dat een ingreep dus vaak pijnlijk was, spreekt voor zich. Vandaar het spreekwoord : Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je kunt dus beter iemand hebben die zijn werk grondig doet, maar waarbij je wat pijn te verduren hebt, dan iemand die zijn werk half doet maar pijnloos.
Voor het ontstaan van dit spreekwoord valt niemand specifiek aan te wijzen. Spreekwoorden en gezegden zijn vaak gebaseerd op oude volkswijsheden.