Wat zijn de negatieve (economische) gevolgen van deflatie

Er is nu spraken van deflatie in de Amerikaanse economie. Dit schijnt ook gebeurt te zijn in de jaren 30 met desastreuze gevolgen. Maar wat zijn die gevolgen?

Zelf heb ik al bedacht dat de schulden ook hoger worden en kan me voorstellen dat dat voor Amerika niet echt positief is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Bij een stevige deflatie kunnen banken geen spaargeld meer aantrekken en dus ook geen geld meer uitlenen.
Banken verdienen hun geld door een rente te vragen die iets boven de inflatie ligt aan bedrijven en een iets lagere rente aan te bieden aan spaarders.
Als de inflatie negatief wordt (deflatie), kan de rente die banken moeten zetten theoretisch ook negatief worden. Dit geeft een bizarre situatie waarin je je spaargeld op de bank kan zetten voor een negatieve rente; over een jaar krijg je van de bank minder geld dan je ingelegd hebt. Hierdoor gaan mensen hun geld niet meer naar de bank brengen, maar stoppen het in een oude sok: dan houd je tenminste precies net zoveel geld over als je ingelegd hebt.
Als dat gebeurt, hebben de banken geen geld meer, en dus ook geen geld om uit te lenen aan bedrijven, die dat geld juist nodig hebben om een machine of iets dergelijks te kopen. De bedrijvigheid stopt dan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De reeële rente stijgt wat nefast is voor personen en bedrijven met hoge schuldgraad. Het grootste gevolg is evenwel dat velen gewoon een hun investeringen uitstellen : van een huis tot een koelkast en van ipod tot een computer omdat we met zijn allen de kranten lezen en beseffen dat de deplatie van de vs naar europa komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sorry voor tikfout : deflatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deflatie vergroot alleen maar de koopkracht, dus nieuwe investering zijn het probeem niet. Die nemen juist toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deflatie: waarom vandaag kopen als het morgen goedkoper is?
Gevolg: uitstel van productie -> ontslagen -> werkeloosheid -> koopkrachtverlies -> economische neergang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja je hebt gelijk had het antwoord even verkeerd begrepen. Maar het blijft zo dat de koopkrachtsteigt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle economen zijn het unaniem dat er niet geinvesteerd wordt in duurzame goederen. Kijk maar naar de stijging van de werkloosheidcijfers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle economen is een beetje een overkill. Maar zoals ik zal zei, je hebt wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je wel.Had liever niet gelijk , ik bedoel : liever een kleine inflatie...
Als er sprake is van deflatie dan stellen mensen het kopen van artikelen uit. Immers, als je nog wat langer wacht, is alles nog goedkoper. Gevolg: de winkels verkopen minder, blijven langer met hun voorraad zitten en bestellen minder bij de fabrieken. Dit betekent dat de fabrieken niet voldoende orders binnen krijgen en mensen moeten ontslaan.
Het ontslaan van mensen betekent dat de algemene koopkracht achteruit gaat (want men heeft minder geld) en men minder kan kopen. Ergo: vicieuze cirkel.
Vanochtend op het radio 1 journaal gehoord dat een deflatie zelfs desatreuzer kan zijn dan een inflatie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet zo enorm desastreus. Alleen de huizenprijzen zijn wat gedaald en de energieprijzen zijn wat gedaald. Volgens het nieuwsbericht is het einde al in zicht.

In het bronartikel meer info over deflatie.