Nee . Er wonen in Syriër al eeuwen diverse volken en groepen . De Alawieten een kleine groep zeg ??! 10% de kliek v Assad . Ik dacht zijn dacht Syjiten ( Iran ook ) . Er woonden eeuwen christenenen de oudste gemeenschap van de christelijke wereld en ja daar ook weer diverse stromingen in . Joden zo ver nog niet uitgemoord . Dan nog zeg zo 60% soennieten ( Saoedi Arabië ook ) Dan nog Koerden en dan een hele grote groep met een eigen zeer oude godsdienst . Door ISS goddelozen genoemd en dan moet je volgens hun maar dood . En de vrouwen en kinderen daarvan worden seksueel misbruikt tot de dood er op volgt . De werkelijke strijd gaat om de macht van Iran tegen de macht van de Saoedi's of anders om ? Dus de ISS werden gesteund door Saoedi en Turkije ze zijn nu geschrokken van het monster wat ze zelf hebben geschapen en niet meer in de hand hebben . Iran steunt de Alawieten en de Syjiten Vaak weer samen met de Hezbollah uit Libanon . Nee er was een pragmatische oppositie tegen Assad ongeacht godsdienst en enigszins gesteund door het westen en nu ook met lucht steun tegen de ISS . Dus allemaal tegen Assad behalve Iran en Rusland oja die laatste steunt ook Assad vanwege het gebruik van de strategische ijs vrije haven in Syrië en ja Assad was altijd een goede klant en samen vijand van de USA en Israël . Pf pf . Vandaar dat Rusland en China hun veto uitspraken toen de USA een jaar of wat geleden wilden ingrijpen na die gifgas aan val van Assad . Gaat het daar over godsdienst nee om de macht tussen de USA ( de pragmatische ) de ISS en Nusra of ? Door de Saoedi's en Assad door Iran . En de godsdiensten worden misbruikt om een soort vijand's beeld te creëren naar de mogelijke nieuwe en oude macht structuren . Ach in de middeleeuwen ging het in Europa net zo . Maar het blijft voor de gewone mensen die daar gewoon in vrede wilde leven een tragedie en een menselijk drama . Nee het gaat om de macht daar tussen de Saoedi's en Iran (en Rusland die z'n vriendje Assad niet kwijt wil ) En de USA die dat laatste wel graag ziet gebeuren .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord van KapperKort maakt wel duidelijk hoe ingewikkeld de situatie in Syrië momenteel is maar geeft nauwelijks antwoord op de vraag. Er zijn inderdaad allerlei groeperingen actief in de Syrische burgeroorlog en die bestaan niet allemaal uit jihadisten en aanverwante groeperingen. Met name het Vrije Syrische Leger bestond bij het begin van de burgeroorlog zeker niet uit radicale moslims. Dat blijkt o.a. uit de samenwerking die toen gezocht werd met de Syrische Nationale Raad, die een 'moderne, burgerlijke, democratische staat' nastreefde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zgn vrije Syrische leger en aanverwanten bedoelde ik met de pragmatici . Dus een eensgezinde groepering met het doel Assad te verdrijven maar van diverse gezinde afkomst .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat begrijp ik maar dat is geen antwoord op de vraag lijkt me.