Ik denk dat het voor de mensen uit die bepaalde tijd wel zo was omdat zij het zo hebben ervaren als hun jeugd of hun .... noem maar een tijd.

En natuurlijk zijn er bepaalde dingen die destijds beter geregeld waren of mooier waren. Zo denk ik dat de flower power tijd een prachtige tijd was om mee gemaakt te hebben. Zoiets komt ook nooit meer terug. Dat kan niet meer.

Maar aan de andere kant zijn er ook in deze tijd weer hele bijzondere dingen die ik niet zou willen missen.

Als je het mij vraagt: gewoon genieten van elke dag ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee. Veel mensen kunnen niet aan veranderingen wennen die de tijd altijd met zich meebrengt. Als ze ouder worden, dan bespeuren ze een vervreemdingsproces met de 'moderne tijd' en krijgen heimwee naar het vertrouwde van vroeger. Een illusie? In hun ogen was het allemaal echt beter destijds, dus wie zijn wij om dat te bestrijden?
14 jaar geleden
Dat is een illusie die gevormd of liever gezegd misvormd is door je gekleurde herinnering.
Herinneringen kloppen niet met het werkelijk gebeurde.
Herinneringen kleuren en vervormen door de jaren heen.

Na vijftig jaar lijkt je jeugd een wereld vol van zomerzon, liefde, vrijheid etc geweest te zijn.
Omdat je herinnering je bijna alle mooie en leuke dingen heeft laten onthouden en de akelige en rotdingen heeft weggestopt.
Dus waren de zomers vroeger langer, mooier en beter.

Natuurlijk zijn er zaken die vroeger anders waren, en die mensen uitleggen als beter, bv de sociale controle was veel groter waardoor iemand minder snel kans liep om 3 weken dood in z'n huis te liggen. Ik noem maar wat.

Maar er zijn ook ongeloofelijk veel zaken die tegenwoordig veel beter zijn dan vroeger.
Denk alleen maar aan medische wetenschap, de kansen in het onderwijs etc.

Nee, vroeger was niet alles beter, maar onze herinnering laat ons dat graag geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die vroeger leefden, toen jongeren waren en hun wereld 'onder controle' hadden, was het toen beter.
Voor de jongeren nu is alles nu beter. Zij bepalen hun wereld, zoals wij dat 'vroeger' deden en hebben het nu naar hun zin. Wij zouden niet kunnen leven in hun drukke, visueel ingestelde wereld en daarom vinden wij dat het vroeger beter was. Maar dat is dus enkel een kwestie van perspectief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal altijd worden gezegd, ik denk zelfs dat jij dat over 30 jaar ook roept.
Nu zijn er dingen geregeld die misschien over 30 jaar slechter zijn geregeld, waardoor je dan zegt vroeger was alles beter!

Let maar op ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Vroeger" is ook een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diepzinnig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! Sterker nog: Vroeger bestaat niet. +1
Je hebt nu 3 soorten mensen:
-vroeger was het beter
-Nu is het beter
-Maakt me niet uit de stelling.

Vroeger had je ook 3 soorten mensen.

Het is maar aan wie je het vraagt.

Jongere mensen hebben niet echt een idee van vroegen, dus dit gaat over oudere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een illusie. In de Westerse wereld is het nog nooit beter geweest dan het nu is.

Maar...

Je kunt er natuurlijk wel over discussiëren of bepaalde
normen/waarden die vroeger gehanteerd werden niet beter waren. Verder is het zo dat in deze snelle, doordravende maatschappij regelmatig mensen buiten de boot vallen, die vroeger gewoon bij het handje werden genomen omdat ze er ook bijhoorden. Dat sociale aspect is minder geworden en de afvallers worden soms uitvallers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een volledig subjectief item.
Ieder individu heeft zijn eigen "vroeger beter". En er is evenveel "nu beter", net als wat er "vroeger slechter" was en "nu slechter".
Ik ben een overjaarse hippie.
Dus voor mij is "vroeger beter" een aantal herinneringen, waarop het best kan gereageerd worden met "het zou nu niet meer kunnen". Dus vervlogen "goede" momenten.

Maar er zijn evenzeer dingen die "vroeger slechter" waren, dan tegenwoordig.

Misschien is die opmerking - van vroeger - steeds van toepassing : er is steeds een jeugd van tegenwoordig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zeker niet, alleen sommige dingen en alleen voor de mensen die ze zich konden veroorloven, maar zelfs het brood wat ik nu eet is lekkerder (als mijn bakker weer terug is van vakantie) dan vroeger.
Alleen de jeugd; daar hadden vroeger alleen wat ouwe mopperkonten last van en nu heel soms ikzelf.