Moeten we bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een breed onderwerp, waarover nog veel te vragen, en te beantwoorden valt.

Het beste antwoord

In dit land...hebben we Voedselbanken...moet je denken.
VOEDSEL BANKEN!!!!
Zijn we OOIT zo diep gezakt???
Nee.
EN
daar
is
GEEN GELD...................... meer voor...!?
Ze laten de eigen mensen ...in de steek.
Voor de eigen bevolking is geen geld maar wel voor het buitenland...
Nog even...en wij zijn zelf een derdewereld land...leeg en kaal geplukt en berooid achter gelaten. Griekenland heeft geld nodig...hup weer een paar miljard daarheen terwijl hier mensen moeten stelen uit winkels omdat ze niet meer rond kunnen komen vanwege de veel te hoge prijzen van bijna alle artikelen...
Wat...als dit land ooit faiiliet zal gaan...wie zal ons dan gaan helpen...vraag ik me af...
Dan is de rest van Europa al failliet en wie zal ONS dan geld gaan geven....
Eerst zorgen dat het hier niet verder in de stront zakt...voordat je de anderen gaat PROBEREN te redden.
Er wordt al 40 jaar geld aan O.S. gegeven en ze zitten daar nog steeds in de hongersnood....Waar zijn al die triljarden aan op gegaan dan....Wapens.
Stoppen met geld geven...alleen huizen bouwen daar en dingen maken....geen cash geld meer.
Actie ipv geld.
Leer ze daar om zichzelf te kunnen redden en onderhouden.
Daar help je ze mee...niet door ze afhankelijk te laten zijn van het zogenaamde rijke westen...want die tijd is ook voorbij, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee, maar wel op defensie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak ontaarden dit soort vragen in een welles nietus spelletje tussen rechtse en linkse discussiepartners. We hebben het geld zelf hard nodig, het geld helpt niet, wij geven relatief veel meer dan andere landen, etc., zijn vaak argumenten om te strijden voor bezuiniging. Tegenstanders van bezuiniging roepen vaak we moeten elkaar helpen, de wereld is van ons allemaal, etc.

Wat ik een aardig stukje vind, is ietwat neutraler en geeft een goed inzicht waarom we wel zouden moeten minderen met de ontwikkelingshulp. Persoonlijk ben ik het volledig eens met deze analyse:

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4903/Bezuinig_op_de_Derde_Wereld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten niks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat jouw standaard antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op vragen waarin we wat moeten, wel. Zeker als het er 3 achter elkaar zijn.
Ik vind niet zozeer dat we moeten bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking, maar wel dat het op een goede manier wordt besteed.
Afgezien van geld voor directe hulp zouden landen die structureel onwikkelingsgeld krijgen niet zomaar geld moeten krijgen, maar pas als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, of pas als daarmee een structurele bestrijding van de armoede wordt bewerkstelligd.

Ook valt er misschien aan te denken aan ontwikkelingshulp "in natura" waarbij Nederlande bedrijven door de overheid worden ingeschakeld om in een ontwikkelingslanden bijvoorbeeld te helpen met aanleg van (water)wegen o.i.d. Het geld dat dan wordt besteed door de overheid vloeit dan niet in de staatskassen van (corrupte) overheden van ontwikkelingslanden maar in onze eigen economie. Daarmee snijdt het mes aan 2 kanten: het ontwikkelingsland wordt geholpen en onze economie wordt gestimuleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland geeft ongeveer 3% van haar begroting uit aan ontwikkelingshulp. Gemiddeld ligt dit in Europa onder de 1% waarbij gezegd moet worden dat Nederland het meeste van iedereen hieraan spendeerd. Verder zijn er te weinig resultaten die aan dit geld gekoppelt worden.

Ik zou zeggen: Bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking en noodhulp handhaven/verhogen. Er moet tussen deze 2 wel onderscheid gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee tuurlijk niet
wij moeten al genoeg inleveren toch??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, vanaf mijn studentenjaren werd ons al verteld dat ontwikkelingshulp niet werkt. Motto: no aid, but trade.

Maar velen hebben grof verdiend aan de ontwikkelingshulp en het is zo makkelijk.: gooi een zak geld en je hebt weer een vriendje in het betreffende land erbij; vriendjes die je de hemel in prijzen en dat horen wij zo graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je te veel gaat bezuinigen op ontwikkelingshulp loop je natuurlijk wel het risico dat bepaalde regio's in de problemen komen en dan ineens bergen noodhulp nodig gaan hebben. Zolang de ontwikkelingshulp op de juiste plaatsen terecht komt betaald het zichzelf ook wel terug. Ik heb alleen wel het idee dat er vaak te weinig kritisch gekeken wordt naar war het geld naartoe gaat. Net zoals dat we ons te snel in een hoek laten drijven met het argument dat de kolonisatie zoveel landen arm heeft gemaakt terwijl bv de VS, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Singapore, Israël, Koeweit en Zuid Korea allemaal steen rijke landen en voormalige koloniën zijn en het bijzonder arme Ethiopië nooit gekoloniseerd is.

Het argument dat er bepaalde internationale afspraken zijn over het percentage bbp dat naar ontwikkelingssamenwerking moet gaan is leuk maar wanneer je zelf zo'n beetje de enige bent die zich aan die afspraak houd is de hele afspraak zinloos.

Daarbij komt nog dat het percentage bbp vanzelf in absolute getallen hoger wordt als onze economie goed draait. In die zin is het ook voor ontwikkelingshulp beter om eerst onze eigen zooi op te ruimen.

Al met al is er denk ik al behoorlijk te bezuinigen op ontwikkelingshulp door alleen maar eens te kijken wie er nu daadwerkelijk beter worden van dat geld. Naar mijn idee komt maar een heel klein deel terecht bij die mensen die het nodig hebben. Hard bezuinigen op ontwikkelingshulp is gegeven de hoeveelheid geld die het nu eigenlijk vertegenwoordigd niet echt zinnig. Het is alleen niet aan de kiezer uit te leggen dat op heel Nederland bezuinigd gaat worden maar dat het buitenland (EU bijdrage en ontwikkelingssamenwerking) niet zouden hoeven inleveren. In die zin zal het zeker nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zouden zeker moeten bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. Laat de overheid nu eerst maar eens voor het eigen volk zorgen. Denk bijvoorbeeld aan een potje om gezinnen financieel te helpen wanneer een werkgever niet meer de mogelijkheid heeft om zijn personeel te betalen!! Nu niet allemaal reageren dat daarvoor de UWV in het leven is geroepen, want zodra je daar komt sturen ze weg met het antwoord 'hiervoor moet u niet bij ons zijn' 'bij wie dan wel?' 'geen idee, maar in ieder geval niet hier'

Overheid moet eerst eens aan het volk gaan vragen waar behoefte aan is. Red eerst je landgenoten en dan pas de rest van de wereld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per se. Veel zinniger zou het zijn de wijze waarop ontwikkelingshulp wordt gegeven te herzien. De manier waarop het de afgelopen decennia is gebeurd houdt armoede in stand. Zolang het westen door hoge importheffingen haar grenzen gesloten houdt voor produkten uit de derde wereld kan er daar nooit een volwassen markt ontstaan. Gelijktijdig zorgt voedselhulp ervoor dat een land qua voedselproductie niet (meer) voor zichzelf kan zorgen. In Ghana, bijvoorbeeld, is lokaal geteeld voedsel 4 keer zo duur in de winkels als het met exportsubsidies gedumpte voedsel uit Europa en noord Amerika. Het is voor de lokale ondernemers onmoglijk daarmee te concurreren.

Als je er tijd voor hebt, lees dan Dead Aid van Dambisa Moyo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker bezuinigen, tis toch water naar de zee dragen.
Kies maar eerst voor de eigen mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
qua financiën denk ik wel
maar qua menskracht niet.
we kunnen altijd helpen mensen wijzer maken
zodat ze meer inzicht, kennis, mogelijkheden verwerven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee helemaal niet,er zijn genoeg andere dingen zoals defensie en kunst en de hypotheekaftrek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou in plaats van iemand een vis geven, hem een hengel moeten geven.
Op de allereerste plaats voor de mensen zelf (ik ga liever jagen dan mijn hand ophouden.
In de dierentuin kun je aan het stereotype gedrag van veel dieren zien wat het met je doet als je de mogelijkheid van jezelf te voeden wordtt ontnomen.
Je wordt lui, vadzig en raakt gedesinteresseert.
Ten tweede als je mensen gaat voeren ipv leren jagen blijf je aan de gang. De stroom van eten blijft maar bestaan. Persoonlijk ben ik van mening dat de aarde plenty mogelijkheden bied om iedereen te voeden.
Hier zouden we wat meer mee kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit naastenliefde zou men ja moeten antwoorden, maar zelf dan is het waarschijnlijk dat van je centjes er maar een 10 % ter plaatse komt. Zegt men. Je mag ook niet vergeten dat we in het gemeenschappelijk geheugen van de meeste ontwikkelingslanden nog steeds als ex-kolonialen worden beschouwd en dat we daarvoor tot in de eeuwigheid schuld en boete moeten dragen.
Van hetgeen er in het verleden gebeurde heb ik nooit profijt gehad. Ik heb echt medelijden met die sukkelaars maar vind dat ze zelf veel meer actie moeten ondernemen om profiteurs uit eigen elite te verwijderen en goede leiders te zoeken die de fierheid en kracht moeten hebben om met al hun natuurlijke rijkdommen de miserie in hun landen op te lossen.