Hoe kom ik in contact met mensen die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt?

De laatste dagen heb ik een aantal documentaires gezien over de tweede wereldoorlog die mij heel erg hebben geïnteresseerd. Meer nog dan dat hebben ze mij doen inzien dat er een hele hoop nuances zijn als het gaat om de tweede wereldoorlog, zeker als het gaat om de mensen die worden bestempeld als van de 'verkeerde kant'

Ik ben geen schrijver en ook geen documentaire maker, maar er leeft wel een gevoel in mij dat ik de ervaringen van mensen uit deze tijd in leven zou moeten houden al zou het alleen maar zijn richting mijn eigen kinderen.

Ik heb zelf geen opa/oma, ik zou zo ook niemand kunnen bedenken in mijn nabije omgeving die mij meer zou kunnen vertellen, vandaar mijn vraag.

Wie zou mij meer kunnen/willen vertellen over zijn/haar ervaringen? Ik heb oprecht geen waarde oordeel over de keuzes van degene die mij verder zou willen helpen, want ook voor de mensen die aan de kant van Duitsland stonden valt iets te zeggen.

Ik hoop dat er mensen zijn die met mij een gesprek aan willen gaan! Ik heb hier eerder een vraag over gesteld, maar ik heb nog steeds geen precies beeld over de positie van negers in deze tijd, maar ik weet nog niet precies hoe hun positie toen was. Om onduidelijkheid te voorkomen zal ik dus ook maar zeggen dat ik een neger ben...

Kortom, hoe cru het ook klinkt, ik zou heel erg graag eerste hand ervaringen willen horen nu het nog kan...

Toegevoegd na 47 seconden:
PS als iemand zich geroepen voelt of iemand kent, mail me prive op GV met contact gegevens...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

Geef je op in het dichtstbijzijnde bejaardenhuis om op je vrije zaterdag een rondje te lopen met bewoners van het tehuis. Dat kun je ook eventjes met ze praten en de bewoners zijn blij dat ze even buiten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk dat je toch in de bejaardenhuizen moet zijn, informeer eens bijde verzorging of er iemand voor open staat. Zij kunnen dat weten. Vaak worden dat soort verhalen makkelijker aan vreemden verteld dan aan eigen (klein)kinderen
anneliez
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België heb je bijna in elke stad een Oudstrijderbond. De leden slinken natuurlijk bijna elke dag. Maar misschien zou je in zo'n Oudstrijders verenigingen nog iemand kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar vind je hier al heel wat antwoorden en linken over:

http://www.goeievraag.nl/vraag/negers-europa-tijdens-tweede-wereldoorlog.81959

Oh, ik zie dat dat ook een vraag van jouzelf was....

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben van na de oorlog, maar heb ik mijn jeugd nooit een donkere man of vrouw gezien.
Misschien is dit boek iets voor je:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-eerste-neger/1001004002608822/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk kom je een eind verder via het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (zie bron).
Ook op Go2war2 vind je veel informatie over militairen, divisies, foto's, verhalen etc. (zie bron).
Op militair.net vind je informatie over de behandeling en veroordeling van Amerikaanse militairen in Engeland, waarbij het opviel dat negersoldaten gediscrimineerd werden t.o.v. blanke soldaten. (zie bron).
Via het Veteraneninstituut kun je vast in contact komen met veteranen die uit eigen ervaring kunnen vertellen over hun contacten met de geallieerden tijdens de oorlog en na de bevrijding. (zie bron).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga naar de Landelijke (of regionale) Veteranendag op 25 juni 2011 op het Malieveld in Den Haag
http://www.veteranendag.nl/

Of neem contact op met het veteraneninstituut in Doorn, zodat zij je op de hoogte kunnen stellen van veteranenactiviteiten in jouw eigen regio:
http://www.veteranen.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens speelt er in de bioscoop, momenteel een film over een surinamer die tijdens de tweede wereld oor
og in nederland woonde, de film heet Sonny boy,hier is een link voor meer info over deze film http://wiepkoehoorn.blogspot.com/2011/02/sonny-boy.html

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel goede tips hierboven. Als het allemaal niet lukt, of als aanvulling op je onderzoek kun je ook het oorlogsmuseum Het Libertypark in Overloon (NB) bezoeken. Buitengewoon interessant.
Er is een afdeling waar mensen die de oorlog hebben meegemaakt die ervaringen vertellen op een monitor. Zeer verschillende verhalen en heel indrukwekkend. Ik dacht 15 a 20 verhalen.

http://www.oorlogsmuseum.nl/