Ik ben opgelicht door adverteerder op marktplaats? Wat nu?

Ik heb een spel via marktplaats gekocht voor de xbox360. Nu heb ik het spel eindelijk hier blijkt dat het een gebrande xbox360 spel is, deze kan ik niet afspelen omdat ik geen omgebouwde spelconsole heb. Wat kan ik het beste doen? Ik ben dus goed bedrogen door een adverteerder.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik heb ook verschillende keren geprobeerd om contact te krijgen met de verkoper maar hij pak niet op.

Toegevoegd na 56 minuten:
Ik heb zijn adres kunnen achterhalen nu weet ik dat hij in zuid-Holland woont en ik heb zijn thuis telefoonnummer te pakken ook heb daar verschillende keren naar gebeld maar zij hebben het blijkbaar zo ingesteld dat ik direct word verbonden met het antwoordapparaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (10)

Neem eerst contact op met de verkoper. Wil hij niet mee werken, ga dan naar de bank en kijk of een storno mogelijk is.

Verder kun je weinig doen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval stort de bank geen geld terug is onmogelijk, omdat hij zelf de betaalopdracht heeft gedaan!
Ik zou met de adverteerder contact opnemen en zeggen dat je niets met het spel kan en het weer terug wil geven en je geld terug wilt. Het is een illegaal spel en daar heb je niet om gevraagd. Als je je geld niet terug krijgt zou ik zeggen dat je aangifte gaat doen, volgens mij kan je het ook bij marktplaats melden. Als de verkoper slim is geeft ie je gewoon geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem contact op met marktplaats, leg het uit..
en ook kan je de persoon benaderen , en probeer je geld terug te storten via de bank...
triest dat t nog zo veel gebeurt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste neem je contact op met de verkoper en vertel je hem netjes dat je een neppe cd hebt gehad en dat je daar niks mee kan omdat je geen omgebouwde xbox hebt. ook geef je aan dat er nergens in de advertentie stond dat het om een ilegale cd ging.

als hij daar niks mee doet, dan ga je met de verpakking (waar zijn gegevens ook op staan als het goed is) en de inhoud naar de politie en doet aangifte van oplichting en piraterij. naar je 22 euro kun je fluiten, maar da's geen einde van de wereld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval de verkoper aangeven bij marktplaats als zijnde in strijd met de regels.
Je zou aangifte kunnen doen bij de politie (of dat veel uitmaakt durf ik niet te zeggen)
Mocht je via paypal betaald hebben wel direct je geld laten terughalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk verdiend dan. Met misleidende informatie als: 'ik verkoop het omdat ik het niet meer spel'.
Hoeveel mensen heeft hij wel niet opgelicht met een gekopieerde spel (die hij dan ook weer gratis van internet heeft gehaald en dus geen kopie van ZIJN originele spel).

Doe aangifte en meld het bij marktplaats.

Toegevoegd na 2 minuten:
En misschien heeft hij gewoon een aantal titels die te koop staan en die hij pas brandt op DVD als iemand een spel bestelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook je eigen schuld.Je wilt een spel of programma maar wilt meestal niet de originele prijs betalen.Voorheen had je kunnen informeren of het ook op een normale spelconsole draait.Maar je kan op je vingers natellen dat er voor weinig geld een kopie verkocht word of een gekraakt programma.De verkoper heeft aan zijn verplichtingen voldaan door te leveren.Marktplaats zal hier ook weinig aan kunnen doen daar er wel vaker illegale software en programma's verkocht worden waar ze niets over horen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je zijn adres hebt kan je ermee naar de politie en aangifte doen.Misschien kunnen ze iets voor je betekenen als er meer klachten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hij heeft waarschijnlijk een nummer melder.. dus probeer via een andere telefoon te bellen als je hem wilt bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval kan een bank niet je geld terug geven, deze aankoop is risico voor de koper en je hebt zelf de betaalopdracht gedaan. Je kunt alleen bij marktplaats een klacht indienen dat deze persoon illigale spellen verkoopt. Aangifte bij de politie kun u ook doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel een spel ontvangen, maar niet hetgeen je verwacht had. Er is hier dus sprake van een geschil en niet direct oplichting in het licht van het wetboek van strafrecht.

Werd in de advertentie gesproken van een origineel? In dat geval heeft de verkoper je doelbewust misleidt. Staat dat er niet dan zal het moeilijk aantoonbaar zijn, wie er in zijn gelijk staat.

Uiteraard is de verkoop van kopieeen strafbaar. Tenzij dit op grote schaal door de verkoper gebeurt, zal de politie voor dit bedrag niet zo snel de moeite nemen om deze persoon te vervolgen. In ieder geval de verkoper (verkopersaccount http://verkopers.marktplaats.nl/.......) melden bij Marktplaats via contactformulier, zodat marktplaats maatregelen kan nemen tegen deze verkoper. Ook bedrijven zijn steeds actiever in het vervolgen van personen die kopieen verkopen (om een voorbeeld te stellen) wellicht een idee om de importeur hiervan op de hoogte te brengen.

Je kan deze persoon melden bij www.belazerdophetnet.nl. Zij zijn goed in het adviseren met betrekking tot geschillen.

De bank storneert geen bedragen als je deze zelf hebt overgeboekt (alleen automatische incasso's kunnen gestorneerd worden).

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt door het zoeken op google op basis van emailadres en bankrekeningno. checken of er nog meer gedupeerden zijn. Samen staan jullie sterker.

Aangezien de verkoop via marktplaats is gegaan, kun je digitaal aangifte doen via www.mijnpolitie.nl. Politie en marktplaats werken samen om oplichting via marktplaats tegen te gaan (pilot project van politie Kennemerland).