Waarom is het standbeeldje van 'manneke pis' in Brussel wereldberoemd ?

Ik kom regelmatig in Brussel en er is écht geen bal aan te zien. Het is een standbeeldje ergens op een hoekje waar een waterstraaltje uitkomt. En toch staat het er altijd vol met toeristen die foto's staan te trekken. Er zijn toch veel mooiere plaatsen om te bezoeken.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik wil maar zeggen, elke dag honderden japanners met hun foto apparaat, voor een beeldje waar water uit komt.

Toegevoegd na 1 dag:
Neem nu bvb. het atomium, dat is nog écht speciaal ... maar dit beeldje is misschien 70 cm hoog, en staat op de hoek van 2 groezelige straatjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen bal aan is te zien is er toch iets niet goed met hem... Of is het dan toch een meisje:? :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het raadsel van de aantrekkingskracht voor vrouwen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan zijn pipi zien! Voor ons niet zo bijzonder, maar in veel andere landen is men een stuk preutser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pipi betekent pies.
Bedoel je dat of zijn mannelijk onderdeel, vaak op zijn latijns penis genoemd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat hij met dat slakje veel vrouwen zal plezieren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een zieke vrouw als je op jonge jongetjes valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij je een jong meisje bent ;-)

Het beste antwoord

Manneken-Pis is het symbool van het spottende, 'zwanzende' karakter van de Stad Brussel.
Het origineel van het beeldje werd door Hiëronymus Duquesnoy de Oudere gemaakt in 1619.

Rond het einde van de 17de eeuw vervulde het beeldje een actieve rol in het stadsleven. Nadat het in 1695 ongeschonden uit het bombardement van Brussel was gekomen, werd het een erg kostbaar bezit en nam zijn faam alsmaar toe.
Bij grote evenementen werd het telkens in een kostbaar pakje gestoken. Zo is bekend dat Manneken-Pis in de 18de eeuw al minstens 4 keer per jaar aangekleed werd.

Toen Manneken-Pis in de 19de eeuw niet langer een essentieel onderdeel was van het wateraanvoersysteem van de Stad, werd hij steeds meer het symbool van de Brusselse folklore, van de levensvreugde van de inwoners en van hun capaciteit tot zelfspot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De capaciteit tot zelfspot spreekt me wel aan, er zijn teveel mensen die zichzelf o zo serieus nemen ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Newbie ;°)

Andere antwoorden (6)

iedereen heeft zo zijn eigen smaak iets waar jij geen bal aan vind vind een ander heel interessant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude vrijsters misschien?
Door dit artikel te lezen wordt je er wel wijzer van.

Toegevoegd na 55 seconden:
Manneken Pis is wereldberoemd vanwege zijn guitige uiterlijk en de legenden die om zijn persoon werden geweven. De bekendste legende verhaalt over een jongetje dat de stad gered had door vlammen of een brandende lont te blussen door erop te plassen.

Toegevoegd na 21 uur:
Dat er zoveel mensen op af komen is dat ze het gewoon zelf willen zien.En ook dat ze met foto's kunnen laten zien dat ze er geweest zijn.Wij hebben Keuken hof waar Japanners zijn kaartje vol schieten en Brussel Manneke Pis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de verhalen/legendes over Manneke Pis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het ongebruikelijk is als mensen plassend worden afgebeeld. Sommigen vinden dat pikant, anderen en met name kinderen vinden het grappig. In ieder geval is het bijzonder en dat trekt aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Manneken Pis bestond al in de 15de eeuw. Zo heette toen een fontein in de Stoofstraat.

De officiële herkomst is terug te leiden tot 13 augustus 1619 toen de stad de beeldhouwer Jerome Duquesnoy opdracht gaf om een bronzen versie van Manneken Pis te maken om zodoende de oude versie te vervangen. Door de eeuwen heen is Manneken Pis vaak verstopt om hem te beschermen tegen vijandelijke legers.

Tevens is Manneken Pis een aantal keren gestolen door plunderende soldaten en zelfs door inwoners van Geraardsbergen. Zij claimen dat zij het oudste standbeeld van de plassende jongen hebben.

Veel mensen weten niet dat Manneken Pis vaak gekleed door het leven gaat. Op dit moment bestaat zijn garderobe uit meer dan 700 kostuums. In één van de zalen van het Museum van de Stad Brussel – Broodhuis worden zijn kostuums tentoongesteld. Manneken Pis kreeg zijn eerste kostuum op 1 mei 1698. De gouverneur van de Oostenrijkse Nederlanden gaf het kostuum ter gelegenheid van de feestelijkheden die waren georganiseerd door één van de gilden van Brussel.

Tegenwoordig krijgt Manneken Pis nog vaak kostuums. Als dank daarvoor geeft hij de gevers bier uit een biervat dat direct is aangesloten op het standbeeld. Enkele bijzondere kostuums zijn z'n Elvis Presley en z'n Mickey Mouse outfit.

Er zijn veel legendes over Manneken Pis. Volgens één van deze legendes had een kleine jongen tegen de deur geplast van een heks die woonde op de plek waar nu nog steeds de fontein staat. De heks was zo kwaad dat zij de kleine jongen in een standbeeld veranderde.

Een andere legende zegt dat een man zijn kleine zoon was verloren. Hij vond het kind na twee dagen, vlakbij de plek waar nu de fontein van Manneken Pis kan worden bewonderd. Toen de vader het kind zag, was deze aan het plassen. Als teken van vrijheid, liet de vader daarop een fontein maken met daarop een standbeeld van een plassende jongen.

De tweede link verwijst naar andere legenden én tevens ook weer geschiedenis over dit ventje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brussel heeft gewoon betere marketeers. Waar andere landen een enorme Eifeltoren of een millenia-oude Pantheon nodig hebben om toeristen te trekken, lukt het Brussel met een armetierige fonteintje met een naakte jongetje.