Hoe ziet een gevangenisstraf van 18 maanden eruit?

Mijn man is veroordeeld tot 18 maanden celstraf. Hij is inmiddels een aantal weken geleden opgehaald en geplaatst in het detentiecentrum in Alphen a/d Rijn. Hier mag hij (naar eigen zeggen) maximaal 53 dagen verblijven tot hij overgeplaatst wordt naar een ‘echte’ gevangenis.
Hij heeft de reflectortest gemaakt en een paar dagen later kreeg hij de oproep om deel te nemen naar aan de cursus Kies voor Verandering. Hij zegt dat als hij deze succesvol afrondt, hij misschien een ED kan krijgen of naar een zbbi mag gaan. Echter, als ik onderzoek verricht op internet kan ik maar weinig vinden. Hij heeft namelijk niet een bijzonder lange straf en ik kan alleen maar informatie vinden over langere strafmaten. Bijvoorbeeld dat je recht heb op elektronisch toezicht tijdens de laatste 18 maanden van je gevangenisstraf. Daarnaast kan hij al 1/3 van zijn straf afhalen dus moet hij een jaar zitten. Kan iemand mij vertellen (wellicht uit ervaring) wanneer ik mijn man weer thuis verwachten? Wellicht in het weekend? Het voelt zo machteloos om aan deze kant te zitten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Vraagbaak1704, Adres Eikenlaan. Daar is op afstand geen zinnig woord over te zeggen. Hebt u de mogelijkheid de advocaat te vragen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Vraagbaak1704, hoezo kan uw man al 1/3 (zes maanden) van de straf afhalen? Bedoelt u dat uw man 18 maanden heeft waarvan zes maanden voorwaardelijk?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zijn advocaat heeft aangegeven dat hij 2/3 van zijn straf moet uitzitten, omdat 1/3 wettelijk is bij goed gedrag. Hij zit er nog maar een paar weken en komt al in aanmerking voor ‘groen licht’ en hij wordt reiniger. Kortom: ze zijn best tevreden over hem. Hij heeft namelijk een goede baan, een huis, geen schulden en geen strafbaar feit begaan voordat hij veroordeeld werd. Natuurlijk blijft die 1/3 een aanname, maar mijn neef is bijvoorbeeld 10 jaar geleden veroordeeld tot 15 maanden celstraf en heeft uiteindelijk maar 7 maanden vastgezeten. Hij gaf ook aan dat er gekeken wordt naar de achtergrond van de gedetineerde (heeft hij werk, een huis), het delict en of er genoeg plek is. Als er weinig plek is in de gevangenis (wat in zijn geval is), maak je eerder kans op een elektronisch toezicht.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@joandarc, bedankt trouwens voor je snelle reactie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien een goede toevoeging: de veroordeling van mijn man is al ruim 2,5 jaar geleden. Hij heeft thuis zijn oproep afgewacht en zichzelf een paar weken geleden moeten melden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tien jaar geleden kon men nog aanspraak maken op vervroegde invrijheidstelling, dat is per 1 juli 2008 afgeschaft. Er is nu een systeem van voorwaardelijke invrijheidstelling. Deze nieuwe wet is geregeld in art. 15 Wetboek van Strafrecht (Sr.). Deze wet wordt geregeld gewijzigd en weer aangepast. Vraag aan uw advocaat om de artt die van toepassing zijn.
In de nog geldende Aanwijzing voorwaardelijke invreiheidstelling (v.i.) - Niet te verwarren met de vervallen wet vervroegde invreiheidstelling -
De v.i.-regeling is van toepassing op geheel onvoorwaardelijke vrijheidsstraffen met een duur van meer dan één jaar.
Voor vrijheidsstraffen met een duur tussen één jaar en twee jaar vindt v.i. plaats wanneer de vrijheidsbeneming ten minste één jaar heeft geduurd en van het nog ten uitvoer te leggen gedeelte van de straf een derde is ondergaan
Voor vrijheidsstraffen met een duur van twee jaar of meer vindt v.i. plaats wanneer twee derde van de straf is ondergaan (bij uw man niet van toepassing)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In mijn antwoord en hierboven in mijn reactie staat:
voorwaardelijke invreiheidstelling (v.i.) -
Het is invrijh..... (v.i.) enz met ij.

Antwoorden (1)

Hoe een gevangenisstraf van 18 maanden eruit ziet kan alleen in zijn algemeenheid worden beantwoord. Ik weet niet of er bijzondere omstandigheden of eisen genoemd zijn in de uitspraak.
Met de inwerkingtreding van de Wet voorwaardelijke invrijheidsstelling (Wet v.i.) wordt bepaald dat gedetineerden alleen nog onder voorwaarden in aanmerking komen voor vervroegde invrijheidstelling. Het gaat dan om uitspraken van minimaal één jaar gevangenisstraf. De gedetineerde moet bij een opgelegde straf van minimaal één jaar en maximaal twee jaar ná het eerste jaar nog minstens eenderde van de straf uitzitten. Personen die een maatregel hebben gekregen komen niet in aanmerking voor vervroegde invreiheidstelling (v.i.).
Echtgenoot van Vraagbaak is veroordeeld tot 18 maanden gevangenisstraf. Moet na de eerste 12 maanden nog 1/3 deel van zes maanden uitzitten. Dus na 14 maanden kan de man van Vraagbaak met v.i.
./. vervroegde invreiheidstelling (v.i.) moet zijn vervroegde invrijheidstelling (v.i.)
https://www.om.nl/@105257/aanwijzing/
Zie onder punt 2. Toepassingsbereik
Aanwijzing voorwaardelijke invrijheidstelling Geldend van 01-03-2019 t/m heden
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041949/2019-03-01#Circulaire.divisie_2_Circulaire.divisie2_Tekst
Een bijzondere vorm van extramurale detentie is het Penitentiair Programma. Dit programma is bedoeld voor gedetineerden met een onvoorwaardelijke straf van minstens zes maanden. Zij kunnen in de laatste fase van hun detentie met elektronische bewaking buiten de muren van de gevangenis hun leven weer op de rails zetten. Het programma richt zich op de combinatie van werk, opleiding en andere bezigheden
Tijdens het penitentiair programma verblijft de gedetineerde met behulp van elektronisch toezicht (ET) thuis en volgt tegelijkertijd een verplicht arbeids- of scholingsprogramma. In deze periode staat de gedetineerde onder toezicht van de reclassering.
Let op: het gaat om ET (elektronisch toezicht) is niet gelijk aan ED (elektronische detentie)
Toegevoegd op 02 februari 2020 15:52: bron, tekst