Hoeveel asielzoekers worden er jaarlijks in Nederland uitgeproceerd?

Ik moet voor Nederlands een presentatie houden over het asielbeleid en daarvoor wil ik graag weten hoeveel asielzoekers jaarlijk uitgeprocedeerd worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Met cijfers loop je al gauw één of twee jaar achter omdat die pas achteraf gegenereerd kunnen worden. Ook wordt het beeld vertekend omdat een aantal uitgeprocedeerden later alsnog een verblijfsvergunning kreeg. De procedure zou momenteel een stuk strakker moeten verlopen met minder uitwijk- en beroepsmogelijkheden. Momenteel is de instroom van asielzoekers een stuk lager dan in de voorgaande jaren. Ik schat dat momenteel acht- tot tienduizend asielzoekers op jaarbasis uitgeprocedeerd raken en dus het land moeten verlaten.

In 2009 vertrokken meer dan tienduizend vreemdelingen ‘aantoonbaar’ uit Nederland, van wie ruim zevenduizend onder dwang en drieduizend vrijwillig. In 2008 vertrokken zo’n negenduizend vreemdelingen aantoonbaar naar hun land van herkomst, hetzij uit vrije wil, hetzij gedwongen. Mogelijk ligt het totaal aantal uitgeprocedeerde asielzoekers dat het land verlaat hoger, aangezien een flink aantal mensen na hun procedure op straat worden gezet en er geen zicht is op waar zij blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daarvoor moet je bij de IND zijn. Op hun website vind je rapportages met aantallen. Zie de link hieronder. Open de PDF'jes en je weet het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de site van Vluchtelingenwerk vind je heel veel info.
En als je nog nadere informatie wilt, kun je ze altijd bellen of mailen. VW is blij met alle initiatieven en spreekbeurten die kunnen leiden tot meer begrip voor het vluchteling zijn, en het streven naar integratie.