Euthanasie wordt meestal in overleg met en door een arts uitgevoerd. Het is het bewust beeindigen van het leven. Een leven die geen menswaardig bestaan meer heeft of alleen nog een zicht heeft op "zwaar" lichamelijk en soms psychisch lijden. Meestal gaat het in overleg met diegene waarvan het leven beeindigd wordt. Soms als overleg niet meer mogelijk is dan aan de hand van eerdere wens van de patient en/of in overleg met de familie. Als een leven op een minder nette manier beeindigt wordt dan spreek je al snel van moord of andere benaming in iedergeval dan euthanasie. Euthanasie is dus een wettige en humane manier van overlijden, voorzover dat mogelijk is. Er zijn veel mensen die uit het geloof niet aan euthanasie willen omdat zij geloven dat alleen god je mag laten sterven en je anders niet in de hemel komt, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

genadedood of genadedoding zijn algemene benamingen voor handelingen die sterven zonder veel lijden van een andere persoon bevorderen. Volgens de online versie van Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal betekent euthanasie "het op hun eigen verzoek bespoedigen van de dood of ter dood brengen van hevig lijdende, ongeneeslijke zieken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is hulp bij zelfdoding. Bijvoorbeeld iemand is ongeneeslijk ziek en heeft ondragelijke pijn. Zo'n iemand kan onder bepaalde voorwaarden worden geholpen bij zelfdoding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euthanasie is elke vorm van handelen door een ander, met als doel een einde te maken aan het leven. Euthanasie kan alleen plaatsvinden op uitdrukkelijk verzoek van de patiënt. Hieronder valt ook hulp bij zelfdoding. De meeste verzoeken om euthanasie komen van mensen die een ziekte hebben waaraan ze ook zullen gaan overlijden. In 80 % van de gevallen zijn dit kankerpatiënten en zelf hun tijdstip van overlijden willen kiezen, zodat verder ondraaglijk en uitzichtloos lijden hen bespaard wordt. Daarnaast moet de arts aan verschillende eisen voldoen en moet de patiënt op de hoogte zijn en inzicht hebben in zijn ziekte en de behandelmethodes.
fremar
13 jaar geleden
eu·tha·na·sie [uitaanaazie] de; v het op hun eigen verzoek bespoedigen vd dood of ter dood brengen van hevig lijdende, ongeneeslijke zieken

bovenstaande is het dus volgens de dikke van dale. echter zijn de begrippen rondom het levenseinde. versterven, zelfdoding, hulp bij zelfdoding, palliatieve sedatie, etc, etc, nogal verwarrend.

in de onderstaande link staat een artikel die gaat over de verwarring rondom deze begrippen.

je ziet dan ook dat de begrippen in juridische omgeving vaak anders zijn dan in de medische omgeving. ook in de volksmond is alles wer anders.