Hoe heeft het zover kunnen komen dat ons eigen gas met de olieprijs is gekoppeld?

Wie regelt dat? Wie heeft daar baat bij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nederland verdiende geld aan de uitvoer van gas.
Om te zorgen dat de prijs omhoog ging als andere (lees olie) brandstof duurder werd hebben ze het aan elkaar gekoppeld (niets mannen achter de schermen)
Nederland had daar veel voordeel van maar Nederlanders nu iets minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat regelen de mannen achter de schermen zoals de federal reserve enzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat gas uit deze olie gewonnen wordt, daarbij ligt het ook aan de prijs van de dollar, aangezien je olie in dollars koopt moet wij eerst met onze euros dollars kopen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pardon?
Als ik het goed heb was het het kabinet Den Uyl die tot deze beslissing is gekomen, omdat de dollar in die tijd, de jaren 70, een zeer stabiele munteenheid was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook wij ,want nl was en is een grote uitvoerder van gas bijv nr Duitsland ,de regering doet heel verstandige dingen met die opbrengsten:) of misschien niet ,we hebben bakken uitgegeven , zonder ons te realiseren dat er ooit een eind aankomt !de politiek weet altijd wel iets leuks ,defensie enz .oja onze regering had hiervoor nog een grotere uitverkoop van gas ,want we mochten het niet goedkoop aan bieden aan de burgers ,bedrijven zoals tuinders zouden dan voordeel kunnen hebben ,ten op zo te vh buiten land ,Duitsland betaalde eerst relatief weinig vh gas .veel mensen wilden het gas niet verkopen en rustig aan doen zo dat wij in de toekomst nog wat zouden hebben .maar ja het toenmalige kabinet (den uil) gaf graag veel geld uit .zelfs met de gas inkomsten was het niet genoeg ,vandaar onze staats schuld !het is nu geschiedenis . Het bedrijf die ons gas exploiteert heet de gas uni en ja daar is het goed toeven