Wat is het verschil tussen moeilijk hanteerbaar gedrag en gedragsproblemen?

Wij hebben voor school een opdracht gekregen, we moeten opzoeken wat wij als verpleegkundige onder moeilijk hanteerbaar gedrag verstaan en wat wij verstaan onder gedragsproblemen? De leraar gaf duidelijk aan dat dit niet hetzelfde is. Op internet hebben we gezocht, maar hier is niets over te vinden. Alles gaat over dementie, gehandicaptenzorg. Graag willen wij de betekenis weten en het verschil.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Moeilijk hanteerbaar gedrag is eerder een tijdelijk iets, een staat waarin iemand even verkeert, of misschien wel vaker maar wat geen invloed heeft op zijn of haar dagelijkse bezigheden.
Bij gedrags problemen gaat het echt om zaken die de dagelijkse bezigheden verstoren op een regelmatige basis. De gedragsproblemen leveren de staat op waarin iemand verkeert, maar de basis is een probleem dat bestaat in iemands psychologie, niet perse een stoornis, maar kan ook aanverwante problematiek van een bepaalde stoornis zijn, of gedrag veroorzaakt door zaken waar men niet mee om kan gaan. Zo zijn er nog legio voorbeelden waardoor iemand gedrags problemen kan hebben.
Het verschil tussen beiden is denk ik het beste te vergelijken met emoties en karakter. Iemand kan een vrolijk karakter hebben, dus vaak vrolijk zijn. Maar je hebt ook mensen die geen vrolijk karakter hebben en toch af en toe vrolijke emoties hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk dat moeilijk hanteerbaar gedrag goed eenmalig kan zijn, bijv iemand die ergens een woedeaanval over krijgt, maar normaal een rustig karakter heeft.
iemand die gedragsproblemen heeft, heeft een structureel probleem.
gedragsproblemen kunnen moeilijk hanteerbaar gedrag opleveren, maar moeilijk te hanteren gedrag hoeft niets met gedragsproblemen te maken hebben.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja !! Misschien kan je het vergelijken met alcohol drinken en alcoholist zijn... Iemand die alcohol drinkt hoeft geen alcoholist te zijn, maar een alcoholist drinkt wel alcohol... Misschien totaal de verkeerde vergelijk, maar ik snap het wel.... Uhm... Iig een + voor je antwoord :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een plus: +
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt allebei :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las de vraag en ik dacht van hmhm moeilijk...
Maar jou antwoord is perfect eigenlijk!
Een + dus.
Moeilijk hanteerbaar is iemand die op zich niets hoeft te mankeren, maar die gewoon niet gemakkelijk, ofwel moeilijk in zijn/haar omgang met andere mensen is. Een mens dus die sociaal wat onaangepast is.

Een voorbeeld hiervan: Iemand maakt onder eten in b.v. een restaurant allerlei eet geluiden en bemoeit zich nogal opdringerig met om hem/haar heen zittende andere mensen.

Problemen met betrekking tot het gedrag heeft iemand die afwijkend is in zijn/haar gedrag ten opzichte van anderen.

Een voorbeeld hiervan: Iemand slaat in het voorbijlopen altijd degene die hij/zij passeert om de oren. Dit is dus afwijkend gedrag..dat doet een normaal mens namelijk niet.

Groet,

Ton