Waarom leven alle godsdiensten (ook) volgens de jaartelling van het Christendom?

Ik bedoel dan niet dat ze geen eigen jaartelling hebben, want ik weet wel dat sommige geloven, zoals het joodse ook hun eigen jaartelling hebben, maar in wat voor mate deze wordt gebruikt, is mij niet bekend.

Het is toch vreemd dat hedendaags bijv. de Islam, of het Hindoeisme volgens de jaartelling leeft die bij het Christendom is begonnen. Een feestdag, zoals de jaarswisseling hoeft toch niet door al deze godsdiensten tegelijk gevierd te worden.

Wie kan mij haarfijn uitleggen, waarom ieder geloof (ook?) volgens deze jaartelling leeft en wanneer dit dan is ingegaan? Dit moet dan toch op een bapaald moment bepaald zijn?

We hebben tenslotte 2010 met z'n allen gevierd!!! Toch?

Ps. misschien heb ik niet alles zo duidelijk geformuleerd. Ik hoop echter dat het wel duidelijk is overgekomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
AWM
14 jaar geleden
Ik ga geen antwoord geven, want ik kan het niet haarfijn uitleggen. Maar wel in deze reactie een opmerking dat we niet met z'n allen 2010 hebben gevierd. Ik ben in landen geweest waar ons nieuwjaar geen enkele rol speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen... maar dat heb je ook met alles!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En haarfijn hoeft het ook niet te zijn, maar ik verwacht wel wat meer van je;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je voor de vraag

Het beste antwoord

Om dit eerst duidelijk te stellen:
De westerse kalender is oorspronkelijk NIET Christelijk.
De kalender die wij kennen komt van de Juliaanse kalender (Julius Caesar), deze is door Paus Gregorius XIII ( Die dus toevallig iets met de kerk te maken had... :P ) gecorrigeerd. Dit omdat hij elk jaar 10 minuten en 44 secondes te lang duurde. ( Schrikkeljaren e.d. als verbetering ). De voornaamste reden dat deze kalender wordt gebruikt is omdat een groot deel van de wereld hem gebruikte, indirect door het christendom ( dat de verbeterde versie meenam, die dus oorspronkelijk NIET christelijk was! ), door kolonisatie naar verscheidene landen.

Daarbij is het ook gewoon praktisch een algemene kalender te hebben. En zoals je zelf al zegt, veel godsdiensten houden ook nog hun eigen kalender aan, denk maar aan Chinees nieuwjaar en dus ook Joods nieuwjaar etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke....., mijn vraag is lekker ontkracht, maar je hebt een goed antwoord gegeven;)

Andere antwoorden (4)

Andere godsdiensten gebruiken toch vooral hun eigen kalender en jaartelling als het gaat om godsdienstige dingen? Volgens mij wordt de Christelijke niet gebruikt voor hun godsdienstige dingen, maar alleen voor het normale leven. Hoewel sommige culturen volgens mij nu niet 2010 noemen, maar hun eigen jaartal aanhouden. Waarom de meeste culturen (ook) de Christelijke gebruiken, is denk ik omdat dat de standaard jaartelling en kalender is. Zoals er wel meer standaarden zijn die vrijwel wereldwijd gebruikt worden, zoals bij gewicht, afstand, tijd. Gewoon omdat het handig is als iedereen dezelfde standaard gebruikt. Dat denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit de juiste telling is.
Ik geloof dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven doe je in de kerk en niet hier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dit stuk van jouw geloof is nergens op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier doe ik het ook, anders zou ik scheinheilig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maak geloven zo onverteerbaar, zich nergens aan storen en tegen beter weten in de grootste onzin in de armen sluiten. Koolwitje, ik spreek je wellicht niet meer over een jaar of 30, maar denkt t.z.t. aan mijn woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen doen veel mensen dat, gelovig of ongelovig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is wel weer kort door de bocht, hoor kool
Is ook niet zo. In veel andere landen wordt een andere jaartelling gebruikt en voor de handel alleen de westerse jaartelling. Israel, Japan. India, China, Islamitische Landen, w.o. Indonesië. Kortom het grootste deel van de wereld in mensen gemeten gebruikt niet de westelijke jaartelling. De maankalender wordt iveel meer gebruikt Bovendien zoals gezegd de jaartelling heeft op zich niet zoveel met het christendom te maken.Daarnaast is in Europa het nieuwe jaar lange tijd (tot de Franse revolutie) begonnen op 1 maart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ramadan verschuift jaarlijks omdat de islamitische wereld een eigen kalender heeft, op maanstanden gebaseerd. Die is zo'n elf dagen korter. In de Hebreeuwse kalender is het 5770 (die zou gestaafd zijn op de schepping uit Genesis).

Voor internationale afspraken is het echter wel handig om internationale standaarden te gebruiken.