Waarom doen mensen dingen die ze helemaal niet leuk vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je dat ? Het leven zit nu eenmaal vol met dingen die misschien niet leuk zijn, maar die toch moeten gebeuren. Lang leve de lol is echt voor niemand weggelegd.

Het beste antwoord

In algemene zin is het antwoord op je vraag eenvoudig: omdat je je niet kunt laten leiden door de norm dat dat wat je doet 'leuk' moet zijn.

Soms MOET iets gewoon en is 'leuk zijn' niet aan de orde.

Ik ga bijvoorbeeld niet graag op een condoleance-bezoek; dat vind ik 'niet leuk'. Maar meestal ga ik wél als ik wordt uitgenodigd. Omdat ik - bijvoorbeeld - de ouders van de vriend die overleden is met mijn komst - hoe raar dat ook klinkt, maar ik denk dat je me wel begrijpt - er een 'groot plezier' mee doe.

Het rare is echter dat ik in een vergelijkbare situatie weer wel graag en met plezier naar een condoleance-bijeenkomst ga. Toen mijn grootmoeder op 84-jarige leeftijd was overleden vond ik het 'leuk' om te gaan, omdat ik er neven en nichten zou ontmoeten die ik jaren niet gezien had.

Overigens laat dit onverlet dat je bij veel dingen die je doet, je je kunt afvragen of het wel doen moet als je het niet leuk vind. Waarbij dat 'leuk vinden' dus afhankelijk kan zijn van stemmingen en omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat sommige dingen nou eenmaal moeten gebeuren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals werken, of kinderen opvoeden, of eten koken, het ontbijt klaar maken, met kerst verplicht naar de familie et cetera bedoel je...

Tja...

Wellicht omdat het gewoon nodig is om jezelf in leven te houden en een leuk sociaal leven te leiden. Ik hou verder ook niet van bemoeienissen. Maar als ik de buurvrouw van 91 met haar rollator zie dan vraag ik altijd welke boodschappen ze nodig heeft. En boodschappen doen is niet mijn hobby. Maar het is wel iets dat ik voor mijn medemens kan doen...

En ik zal het je nog gekker vertellen. Voor mijn huishouden heb ik een huishoudster, omdat ik daar verschrikkelijk slecht in ben. Terwijl ik een schoonmaakbedrijf run. En dat vind ik overigens heel erg leuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Ze kunnen er niet onderuit, omdat het een verplichting is.
- Ze zijn bang voor de reacties van familie/vrienden/kennissen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het geen keus is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat leuke dingen leuk zijn omdat je dan geen dingen hoeft te doen die je niet leuk vindt. Met andere woorden; de afwisseling maakt leuke dingen leuk. Als je alleen maar leuke dingen doet, dan gaat de lol eraf.
Bovendien zijn dingen pas echt leuk als je de minder leuke dingen af hebt, want dan ben je "leeg" in je hoofd en kan je meer genieten van de leuke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn bang zekerheden te verliezen. Daarom blijven ze vaak hetzelfde werk doen wat ze niet leuk vinden. Kunnen ze er ook nog lekker over klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt. Soms voel je je moreel verplicht om dingen te doen die je niet leuk vindt, zoals sommige visites. Soms doe je dingen omdat dat een onderdeel van je werk is: Je wordt ervoor betaald. Ook doe je sommige dingen die je niet leuk vindt om je omgeving leefbaar te houden. Hierbij denk ik aan dingen als toilet schoonmaken of de kots van je hond of je kind opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok. Je gaat vanaf nu echt ALLEEN nog maar doen wat je leuk vindt.
Dan loop je gelijk al tegen een aantal praktische problemen aan.
Je wilt toch in schone kleren lopen, je huis een beetje aan kant hebben, je moet eten, je moet geld hebben om van te leven, etc etc etc.
Kortom: Om enigszins een beetje prettig te kunnen leven, zullen we consesies moeten doen en dus dingen doen die we in principe niet leuk vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat NEE zeggen vaak zo moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en vaak NEE zeggen is nog moeilijker!
Mensen en dieren doen dat alleen als ze er door omstandigheden of iemand anders (wat niet hoort) toe worden gedwongen.

m.vr.gr. ..... dirk ......