Is er eigenlijk wel een oplossing voor het tekort aan donororganen?

In België is iedereen automatisch donor. Toch zijjn daar ook nog wachtlijsten. Dus dat is niet de oplossing voor het tekort aan organen in Nederland.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling : Iedereen is automatisch donor, tenzij hij/ zij bezwaar maakt...

Het beste antwoord

De enige oplossing is het kunstmatig kweken van organen of het maken van kunstmatige organen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een optie zou zijn om van ieder mens stamcellen in te vriezen die in geval van nood ingezet kunnen worden.
Echter: een strenge regelgeving op dit gebied lijkt me dan noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zelfs in België niet werkt, waar iedereen donor is, dan is de gezondheidszorg daar te goed, want dan gaan er te weinig mensen dood. Dus het is duidelijk waar de oplossing dan gezocht dient te worden....
14 jaar geleden
De volgende dingen spelen een rol bij het huidige tekort aan donororganen. Al deze knelpunten zullen dus verholpen moeten worden om een einde aan dit tekort te maken.

"Te weinig mensen zijn bereid na hun overlijden organen en weefsels af te staan. Ook kunnen nabestaanden toestemming weigeren omdat zij niet weten wat de overledene gewild zou hebben. Daarnaast zijn niet alle organen en weefsels bruikbaar of passend voor patiënten. Het komt ook voor dat een donatieprocedure om praktische redenen niet kan doorgaan. Denk aan gebrek aan operatiekamers of -personeel. Tot slot is het mogelijk dat de arts niet aan de mogelijkheid van donatie denkt. Dit kan om emotionele redenen zijn of omdat de arts niet weet hoe hij in zo'n situatie moet handelen. "

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord Bibliotheek +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
exact +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed antwoord Bibliotheek!
Wat minder strenge veiligheids maatregels zou al een heel end in de goede richting gaan,maar dat mag je natuurlijk niet propageren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie heeft de familie het laatste woord. Kan me voorstellen dat veel nabestaanden 'nee' zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen gezonder gaat leven, zijn er minder donor-organen nodig. (Je verpest bijvoorbeeld je longen niet door te roken...).

Als iedereen gezonder gaat leven, zijn de organen gezonder, dus zullen er minder afgekeurd worden. (Als je donor bent, maar je verpest je nieren en lever door teveel alcohol te drinken...)

Als iedereen gezonder gaat leven, is er misschien straks wel een overschot aan donor-organen.