"Wat niet weet, dat niet deert" of "Eerlijkheid duurt het langst"?

De twee spreuken in de vraag spreken elkaar eigenlijk tegen, terwijl het natuurlijk allebei "wijsheden" zijn. Nu is mijn vraag: Welke van die 2 is het "sterkste"? Welke zou je dus eigenlijk moeten toepassen, en welke is dus eigenlijk niet correct?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de eerste plaats mijn complimenten voor deze leuke vraag. Het sterkste is Eerlijkheid duurt het langst, waarbij ik overigens aanteken dat eerlijkheid dan (voor het gemak) gedefinieerd moet worden als volkomen openhartig. Dan weten we immers waar we het over hebben. Is er strijdigheid met Wat niet weet dat niet deert? Ja zou je op het eerste gezicht kunnen zeggen, maar.... in bepaalde situaties steekt deze wijsheid de kop op en ik maak er soms dankbaar gebruik van. Wanneer je iets zou zeggen waarvan je weet dat dit trammnelant oplevert omdat de ander negatief reageert zoals je denkt en jijzelf weet zeker dat je een zuivere en juiste weg bewandelt, dan komt deze wijsheid mij goed uit. Als ik niks zeg, dan deert het (de relatie met de ander!) ook niet.

Ze sluiten elkaar niet uit. De eerste is eigenlijk hetzelfde als 'Spreken is zilver, zwijgen is goud'. In sommige gevallen is het inderdaad beter om te zwijgen, maar zwijgen wil niet zeggen dat je daarmee ook oneerlijk bent.

Ze zijn allebei even sterk en allebei kloppen ze precies. Bij de eerste betekent het absoluut niet dat je liegt. Iets NIET zeggen, staat natuurlijk niet gelijk aan liegen. Als je echter iets zegt dat niet waar is of als je iets gedaan hebt, waarmee je een ander geestelijk of fysiek schade berokkent, dan geldt: "Eerlijkheid duurt het langst". Als je niemand schade toebrengt en het voor alle partijen het beste is om iets niet te vertellen, dan kun je "Wat niet weet, dat niet deert" toepassen.

Volgens mij beslist een ieder dat voor zichzelf, welk correct is en welke niet. Eerlijkheid duurt het langst is mooi, maar vaak niet correct. Wat niet weet, dat niet deert vind ik helemaal correct. Heeft geen zin om onnodig altijd maar iedereen wakker te willen maken.

Eerlijkheid duurt het langst is niet alleen de sterkste, maar ook nog eens een waarheid als een koe. Wat je ook uitvreet in het leven, alleen eerlijkheid gaat met je mee en haalt je uit de ellende. Al het andere dat je tijdens je leven omhoog gooit, komt op een dag terugvallen op je kop. 'Wat niet weet dat niet deert' vind ik persoonlijk een beetje een onzingezegde. Want hoe weet je dat iemand iets niet weet? En of het hem of haar niet deert?

Het hebben van relaties maakt een mens sterk of in ieder geval minder kwetsbaar; het verdient dus aanbeveling om het eerste gezegde vaak toe te passen, maar mijn gevoel ligt meer bij het tweede.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100