waarom valt kerstverlichting in de vorm van een middelvinger in amerika onder vrijheid van meningsuiting?

Dit stond op teletekst.
kort samengevat: een vrouw in amerika zette op haar dak een kerstverlichting in de vorm van een middelvinger richting de buren omdat ze ruzie hadden. De politie vond dat niet goed, toen stapte ze naar de rechter. De rechter zei dat het mocht omdat het vrijheid van meningsuiting is.
Hierover ben ik verward. Vrijheid van menigsuiting houd in dat je je mening mag uiten ZONDER IEMAND TE BELEDIGEN. Waarom mag je dan geen middelvinger naar de politie opsteken, maar wel kerstverlichting in de vorm van een middelvinger richting de buren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat bij personen die dat doen een verschil zit dat tussen mensen die hun middelvinger opsteken tegen elkaar niet is toegestaan,maar objecten zoals kerstverlichting ,bordjes en dergelijke wel zijn toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand beledigen is ook een mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Politie vind zichzelf altijd belangrijker dan een burger, neemt niet weg dat de politie de taak heeft jou als burger te beschermen, deze dus als dank beledigen is niet gepast, respect voor hun inzet voor jouw veiligheid echter wel.
paulus811
11 jaar geleden
Een middelvinger is alleen een belediging als je dat als zodanig opvat. Een opgestoken middelvinger is niets anders dan een opgestoken middelvinger.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Sandraatje29
"Politie vind zichzelf altijd belangrijker dan een burger"
???
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben van kinds af aan opgevoed, dat je respect moet hebben voor de Politie. Of je het nu met ze eens bent of niet. (Neemt niet weg, dat je dit wel mag aangeven, maar altijd op een normale manier.) Voor mij is de politie ook belangrijker dan een burger, anders kan hij zijn taak niet uitoefenen. "Als handhaver van het recht en de bewaker van veiligheid en de openbare orde heeft zij het monopolie op legitiem geweldgebruik.
Zij is de sterke arm van de staat en kan dwang uitoefenen op burgers. De relatie tussen politie en burgers is daarmee een asymmetrische."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei is respect voor de politie wel op zn plek, echter (off topic) zijn er regels zoals boete voor het beledigen van een ambtenaar bijvoorbeeld, een burger beledigen kost je geen boete? Dat soort piepkleine dingen bedoel ik.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou volgens mij kan dat wel. Als de "burger" beledigd word, kan deze daar een klacht over indienen, en kan de belediger daarvoor gestraft worden. Maar ik weet helaas niet meer precies hoe dit in elkaar zit :-(
Ik weet nog wel dat het moelijk was, maar niet onmogelijk.

Antwoorden (2)

Omdat een middelvinger eigenlijk geen belediging is. Je geeft daar alleen maar mee aan dat iemand moet oprotten, of krijg de pest, of zo iets. Letterlijk dan.

Ik denk dat het een ander verhaal word, als zij kerstverlichting ophangt waarop je kan lezen "Mijn buurvrouw (eventueel met naam) is een k*twijf"

Daarnaast, wie zegt dat de vinger op de buren gericht stond? Die vrouw kan wel beweerd hebben dat ze het gewoon leuk vond een middelvinger te plaatsen, en dat hij niet voor de buren bedoeld was.

Maar in Nederland word een middelvinger wel beschouwd als een belediging. Zie bron. Ik weet niet of dat in Amerika anders is. Zou best kunnen.
11 jaar geleden
Aangezien je geen bewijzen kan aanreiken die meer duidelijkheid scheppen omtrent de omstandigheden en de bewijslast in deze zaak, kunnen we hier enkel vermoedens schetsen.

Een mogelijke redenering: je hebt als burger het recht om je huis te versieren, hoe en waar je dat wilt. Het zou echter kunnen dat je dat recht niet hebt als je daarmee 'anderen schaadt' of je anderen 'rechtstreeks schade berokkend door de versiering.' In deze zaak lijkt het echter onduidelijk of de vrouw daadwerkelijk deze versiering ophing om haar buren te treiteren. Was de versiering daadwerkelijkheid voor de buren bedoeld? Ging het echt om een versiering in de vorm van een middelvinger? Ondervonden de buren daardoor werkelijk schade?

Een middelvinger opsteken daarentegen is een rechtstreeks gebaar tegenover een persoon. De persoon in je verhaal is een agent, een regeringsfunctionaris om precies te zijn. Deze vertegenwoordigd de wet en past deze dus rechtstreeks toe. Het zou daarom kunnen dat een agent geen gevolg geeft aan obscene gebaren, aangezien dit de dunne lijn tussen rechtspraak en rechtsleer omvat.

Toegevoegd na 6 minuten:
In België beroepen rechters zich op wetsartikels om een vonnis of arrest te vellen, waardoor iedere zaak een ander einde kan krijgen. In de VS beroepen rechtsbanken zich echter op precedenten. Dat zijn uitspraken in oudere rechtszaken, waar een gelijkaardige zaak werd beslecht en waarbij de verdediging deze gebruikt om haar gelijk te halen.

Er is echter geen rechtstreeks verband tussen het opsteken van een middelvinger naar een agent en het worden veroordeeld en het hangen van kerstversiering in de vorm van een middelvinger naar de buren toe en niet worden veroordeeld.