Ben je verplicht kinderalimenatie aan je ex te betalen, ook als je volledig in het levenonderhoud van je kinderen voorziet?

Mijn partner en ik gaan co-ouderschap aan.

Na mijn scheiding betaal ik 1500 partnerallimenatie. Hij hoeft tevens géén bijdrage te leveren aan het levensonderhoud van de kinderen, anders dan de dagelijkse verzorging tijdens hun verblijf van hem. Ik neem al deze kosten op mij en betaal dan ook géén kinderalimentatie aan hem.

Men zegt nu dat de rechter hier niet mee accoord gaat en dat ik minimaal 137 euro kinderalimenatie p.k. moet betalen.

Weet iemand waarom een rechter niet accoord zal gaan met de regeling zoals wij die zelf zouden willen treffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid:
Jij gaat je ex-man 1500 euro parteralimentatie per maand betalen?
Hij betaalt jou niets?
Hij zorgt voor de kinderen op zijn kosten als ze daar zijn en jij betaalt voor de kinderen als ze bij jou zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik betaal hem 1500 partnerallimentatie (hij betaalt mij niets) + ik zal tot hun 21e zorgdragen voor de kosten van onze 3 kinderen (dus de schoenen, het schoolgeld, de clubjes, de abonnementen, de verzekeringen én natuurlijk het dagelijkse onderhoud in de week dat ze bij mij zijn). Mijn ex hoeft dus alleen maar voor het dagelijkse onderhoud te zorgen in de week dat ze bij hem zijn: eten/drinken/gas/water/licht. Daarom zijn we ook overeengekomen dat 1500 voldoende voor hem is en dat ik géén kinderallimentatie aan hem betaal, want hij heeft per slot van rekening ook geen kosten voor de kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het onderling al opgelost hebt hoeft er toch geen rechter aan te pas te komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dat geld zou ik zelfs 24/7 op de (m'n) kinderen passen....

Het beste antwoord

Naar aanleiding van je antwoord op mijn reactie:
nee, dat verplicht een rechter jou in deze niet omdat je middels de partneralimentatie je deel al bijdraagt.. en dat kunje zelf laten opstellen door een advocaat, beidenondertekenen. Wij hebebn het zelfde gedaan met de ex-partner van mijnn vriend..
Wil jw echter je helemaal zeker voelen, ik begrijp het als je nog zou twijfelen, dan verminder je de partneralimentatie en neemt de rest als kinderalimentatie mee.. een rechter is alleen maar blij als de partijen er beiden in goed overleg uitkomen....
Je hoeft voor je partner enkel het bedrag te betalen dat voor de partner een minimale levensstandaard in stand kan houden die vergelijkbaar is met voorheen...je hoeft hem dus niet te "spekken".. en dat duurt inderdaad max. 12 jaar..as hij een nieuwe partner vindt verandert dat ook weer...
Voor de kinderen moet daarna dan wel wat geregeld worden.. tot hun 21e ben je onderhoudsplichtig maar vanaf hun 18e mag je het hen rechtstreeks betalen..

By the way: respect dat je als vrouw voor je ex-man gaat betalen! Moest vaker zo zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wie zegt dat dat niet kan???
Volgens mij is het bij een scheiding zo, dat alles wat jullie zelf kunnen regelen en beide mee eens zijn en op papier bij een notaris hebben ondertekend gaat een rechtbank mee accoord.
Zolang er geen discussie is over belangrijke zaken als geld en delen vd kinderen. Lijkt mij dat het goed is.
Je moet er wel op letten dat ook het delen van de kinderen goed vaststaat.
En overleg anders even met jullie advocaat. Die heb je sowieso nodig als je wil scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De partneralimentatie stopt na 12 jaar. De kinderalimentatie blijft doorgaan totdat de kinderen zelfstandig zijn.
De rechter wil zekerheid voor de kinderen, dat is alles.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zou in gewoon met de ex-partner een overeenkomst sluiten waarin de kinderalimentatie apart genoemd staat en in mindering gebracht wordt op de partneralimentatie.
Dat is voor de ex-partner fiscaal interessant omdat hij over ontvangen kinderalimentatie geen belasting hoeft te betalen. Voor jou is het om dezelfde reden fiscaal minder interessant. Maar misschien kan je dat verrekenen in de totaalsom (zijn voordeel en jouw nadeel bedoel ik).
itsme
14 jaar geleden
De rechter past de wet toe, dat verander JIJ niet... En de rechter past het alleen maar toe... Daar moet en jullie je aan houden... Zo zit dat nu eenmaal met onze democratie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met je ex een overeenkomst hebt gemaakt dan kan je die via een mediator laten bekrachtigen bij de rechter. Mocht je ex dan alsnog een rechtzaak beginnen dan zal de rechter jullie eerst doorsturen naar....jawel een mediator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vraag je de rechter zelf niet om uitleg?

Wanneer jullie met goede argumenten komen zie ik niet, waarom een rechter jullie plan niet over neemt...

Er zijn natuurlijk allerlei standaard rekensommetjes die advocaten/juristen in dergelijke situaties gebruiken om tot één door de rechter afgedwongen allimentatie te komen...

En bovendien zal een rechter veel eerder geneigd zijn om een goed onderbouwd plan van partijen over te nemen. Want dan heb je het over zogenoemde hamerstukken:

'U bent samen tot dit plan gekomen? U mevrouw (...) bent het hier mee eens? En u meneer (...) bent het hier mee eens?'

Waarna de rechter vonnis wijst. Terwijl het anders wel eens een langslepend conflict kan worden. Want dit is het spel van de advocaten die ook aan hun boterham moeten komen á 'schandalig veel per uur'...

Bereid je alleen voor op het feit dat als het inderdaad allemaal zo simpel geregeld wordt. Dat de Belastingdienst vroeg, of laat bij één van beide om de hoek komt kijken. Want mijn ouders waren het destijds ook op een dergelijke manier eens geworden. En toen kwam de Belastingdienst erachter dat zij geen voordeel zouden behalen uit de regeling. Dus houd hier rekening mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als de rechter dat uitspreekt ben je dat verplicht. Maar wie is "men"? Je hebt neem ik aan een advocaat oid? Deze weet exact van de hoed en de rand en kan je in 1 zin antwoord geven. Wij kennen hier de situatie niet en kunnen er dus geen uitspraak over doen of het wel of niet terrecht zou zijn. Als de rechter denkt dat je kinderen te kort gaan komen bij hem omdat hij financieel niet voldoende heeft en jij wel kan hij/zij anders uitspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben een scheidingsplanner in de hand genomen, omdat wij vooral het financiële deel goed wilde regelen (ik heb een eigen bedrijf). Maar we zijn niet echt tevreden over zijn werkzaamheden tot nu toe. Hij is ook degene die zegt dat de rechter niet accoord zal gaan. Mijn vraag aan jullie is bedoeld om dit te verifiëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je niet tevreden, zou ik dit ook maar niet geloven!
Je bent verplicht om naar draagkracht mee te betalen aan de kosten van de opvoeding en verzorging van je kind. Die verplichting houdt pas op als je kind 21 jaar is.

Met ingang van 1 maart 2009 is de Wet Bevordering Voortgezet Ouderschap Zorgvuldige Scheiding in werking getreden. Dit heeft tot gevolg dat de flitsscheiding niet langer mogelijk is en dat een ouderschapsplan verplicht wordt gesteld.

Als je kind jonger dan achttien jaar is, moeten jij en je partner samen afspreken hoeveel kinderalimentatie jullie gaan betalen. De kosten van de verzorging en opvoeding van minderjarige kinderen is één van de afspraken, die in een ouderschapsplan opgenomen moeten worden.

Het ouderschapsplan maakt onderdeel uit van het verzoekschrift tot echtscheiding. De rechter beoordeelt uiteindelijk of het bedrag dat jullie afgesproken hebben redelijk is. Als hij vindt dat jullie kind van dit bedrag onmogelijk onderhouden kan worden, stelt hij een hoger bedrag vast. Als je een indicatie wilt hebben van wat de rechter doorgaans een redelijke bijdrage acht, kun je onderstaande link eens proberen.

http://www.alimentatiewijzer.nl/hoogte-kinderalimentatie.html