Waarom zit de 'oe' niet in het alfabet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden als dat au er niet in zit, of ui
of
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En mijn vraag is dus.. Waarom zitten die er niet in.

Het beste antwoord

de oe is net als eu,ei,ui,au enz. een tweeklank, die gevormd wordt met 2 letters, anders zouden eu, ei enz. er ook in moeten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het twee losse letters zijn en het alfabet bestaat uit 26 losse letters. Hij staat er wel in, je moet alleen even puzzelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 'oe' geen letter is ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een samenstelling van letters is, net als au, eu en ui.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: omdat ze gevormd woorden door twee letters in het alfabet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het Nederlands alfabet uit 26/27 letters bestaat, maar meer dan 27 klanken heeft, worden sommige klanken met meerdere letters geschreven. Er zijn de tweeklanken zoals 'oe' en 'eu', maar ook 'ch' en 'sj' en 'tsj' zijn enkele klanken die met meerdere letters worden geschreven.
In het Duits worden naast de 26 'standaardletters' de ä, de ö, de ü en de ß als aparte letters letters beschouwd, en ze staan dan ook als aparte toetsen op een Duits toetsenbord.

Die 26/27 letters in ons alfabet is vanwege de 'ij', dat is een andere letter dan 'y'. De 'ij' is dan een aanvulling op de 26 standaardletters van het Latijnse alfabet.