Waar komt het woord kapsalon vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet 'm .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moderator : dit is een legitieme te beantwoorden vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten: Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp totaal niets van je twee reacties. Kun jij je ook nader verklaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt eraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet of je het woord kapsalon ( kapper ) of als gerecht bedoelde. Als je het woord kapsalon ( kapper ) verklaard wilde hebben , was ik bang dat de moderator het een vraag zonder kennisvermeerdering zou vinden. Maar het woord heeft meerdere betekenissen. Ik was bang dat ik een lang antwoord in zou typen en dat het antwoord dan ongeldig zou worden , als de vraag zou zijn verwijderd. Namelijk vandaag heb ik uitvoerig geantwoord compleet met kometen en bijna-zon - theorieën op de vraag "wat gebeurt er als je een atoombom laat ontploffen op Jupiter". De vraag was echter tijdens het beantwoorden verwijderd. Ik wilde dat niet twee keer op één dag meemaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inmiddels een vraag gesteld naar aanleiding van "kapsalon". @conan bedankt voor de inspiratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten: Alle begrip; dank voor je uitleg!
Ik bedoelde overigens gewoon de mooie/nette manier om een kapperswinkel te benoemen: kapsalon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@conan . Dat dacht ik al . Maar niet geschoten is altijd gemist :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten: prima, helemaal mee eens.

Het beste antwoord

Het woord kapsalon is een salon waar gekapt wordt. In deze salon deed de kapper de kapsels van dames. Kapsel betekent omhulsel (komt van het Latijnse capsula) . Het hoofd wordt door een kapsel omhuld door een kunstwerk van haar.

Kapper of kapster is het beroep voor haarverzorging, en is voortgekomen uit het ambacht barbier. Bij de barbier konden de mannen hun baard laten scheren, maar ook hun haar laten knippen of snijden (kappen).
De haren van de dames werden aanvankelijk thuis verzorgd. Later bestond er ook behoefte aan dameskappers. Ook minder welgestelde mensen wilden hun haren laten verzorgen. Voor de dames werd een aparte salon ingericht: de kapsalon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt mij het juiste antwoord op mijn vraag. Sorry voor alle anderen, had nog nooit gehoord van een gerecht met de naam kapsalon, maar zal het graag eens willen proeven.

Andere antwoorden (3)

Kapsalon is de naam van een gerecht gemaakt van shoarma , patat en sla en kaas en sauzen in de oven gaar gebakken.

Kapsalon is ontstaan in Rotterdam op de schiedamseweg waar een eigenaar van een kapsalon graag naar de shoarma El Aviva gaat om daar zijn zelfbedachte gerecht te bestellen dat het personeel van El Aviva dan voor hem maakten. De bedenker van kapsalon is Nataniel Gomes.

Hopelijk heeft hij zijn gerecht octrooi aangevraagd want mensen zagen de kapsalon eigenaar dit gerecht eten en bestelden het ook .
De bedenker suggeerde dat mensen dan "shoarma kapsalon " moesten bestellen , de El aviva mensen wisten dan wel wat ze bedoelden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Later zette de eigenaar van El Aviva het gerecht op de kaart . Na een paar jaar was in de regio Rotterdam bij vrijwel iedere shoarma het gerecht "kapsalon " te krijgen en nu heeft het zich ook in de rest van de randstad en ver daarbuiten gevestigd als naam voor het gerecht met shoarma, patat, sla , tomaat , knoflooksaus en sambal met een dikke laag kaas eroverheen. In een aluminium bakje .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je doelt op de kapsalon als naam van de snack dat is het antwoord van goldenten vrijwel compleet. Ik zeg vrijwel omdat er aardig wat varianten op t verhaal zijn. Moeilijk te
zeggen welke variant precies de juiste is. Dat weet waarschijnlijk alleen de desbetreffende kapper zelf.

Echter.. als je kapsalon bedoelt als de plaats waar je je haren kunt laten kappen.. dan moeten we een heel stuk verder de geschiedenis is. Vanaf omstreeks 1500
Introduceerde de steeds kaler wordende Lodewijk XIII. de pruik aan het hof en dit werd door Lodewijk XIV overgenomen. In korte tijd werd de pruik een onmisbaar attribuut in het modebeeld, niet alleen in Frankrijk, maar in grote delen van Europa. Het pruiken maken was een nieuwe specialisatie in de haarverzorging geworden.
In het begin van de 18e eeuw werd het kapsel van de dames het toonaangevende element in het modebeeld. Naast het beroep pruikenmaker was er een nieuw, invloedrijk beroep ontstaan: de Dameskapper!
In de hogere kringen was een kunstig gekapte vrouw het levende bewijs van een groot vakmanschap en dat gaf de kapper hoog aanzien! De kapsels werden steeds fantastischer en hun afmetingen namen groteske vormen aan, waardoor de dameskappers zich tot ware kunstenaars ontwikkelden.

in die tijd kwam een kapper vaak aan huis.. maar de dames konden ook zelf naar de werkplaats van de kapper gaan.
Kapsalon in die betekenis is dus het luxe woord voor werkplaats van een kapper...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de Schiedamseweg in Rotterdam is een veelvoud aan islamitische slagers gevestigd. Er zijn Turkse groentewinkels, Kaapverdiaanse toko’s, er is de shoarmazaak El Aviva. Een eindje verderop runt Nataniel Gomes de kapsalon Tati. Nataniel gaat regelmatig naar El Aviva om zijn zelfbedachte lievelingsgerecht te bestellen: een combinatie van shoarma, patat, gesmolten kaas, sla, komkommer, tomaat, knoflooksaus en sambal. Klanten van de kapsalon zagen Nataniel Gomes dit gerecht met smaak eten. Ze vroegen hem waar je het kon bestellen, waarop Gomes hen naar El Aviva verwees. Hij legde uit dat ze maar moesten vragen naar een ”shoarma kapsalon”. Bij wijze van proef zette eigenaar Turgut van El Aviva het gerecht op de kaart. Inmiddels wordt het gerecht door allochtoon en autochtoon met smaak gegeten. Van België tot Frankrijk en van Rotterdam tot Turkije.