Waarom zeggen mensen vaak een merknaam (a-merk) tegen andere merken (b, c en huismerken) van hetzelfde soort product?

Ik snap dat veel producten kwa inhoud, ingredienten en structuur veel op elkaar lijken kwa smaak, uiterlijk of iets anders, zoals schoonmaakkracht enzo...

Maar mijn vraag is: waarom zeggen mensen tóch Ciff, tegen het huismerk van de super? Of Swiffer, tegen een ander soort merk veeggeval?

Ik noem mijn zus ook niet anders, omdat een vriendin van mij dezelfde voornaam zou hebben. Kwa inhoud én uiterlijk is het toch iemand anders. Waarom dan wel veel producten dezelfde naam geven?

En alle bomen zijn ook geen bomen (een bonsai is geen grote eikenboom), en niet alle gras is gras zeg maar... (bamboe is een soort gras, maar waar je op kan lopen en rennen zoals op een speelveldje is nog altijd geen bamboe)...

Maar goed, mijn vraag is dus: waarom dezelfde naam zeggen tegen producten, voorwerpen en andere zaken die toch hetzelfde zijn maar nét wat anders?

overigens ik heb geen idee of dit in de goede categorie staat.

Toegevoegd na 13 minuten:
overigens gaat mijn vraag niet over de MERK, maar over alle soorten dingen die er bestaan op de wereld, zelfs planten, dieren en andere zaken geven we dezelfde naam.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Taal leeft, en we bepalen zelf hoe we iets noemen. Als iedereen dat gaat doen wordt het algemeen aanvaard spraakgebruik, en vaak verschijnt het gewoon in het woordenboek. Als iemand iets opzoekt op het internet, dan zegt hij: "ik google even" of "ik heb even gegoogeld op.... ". Dat hoeft niet per se te betekenen dat hij met Google heeft gezocht. Hij kan net zo goed iets hebben opgezocht met een andere zoekmachine. Er zijn veel voorbeelden: maggi, luxaflex, walkman en pampers (er is zelfs een werkwoord pamperen). De eenkopsoep van ALDI noem je ook gewoon cupasoup, en twitteren is een gewoon werkwoord geworden. Hieronder 2 links. Je kunt er daar veel meer over lezen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_mer...
http://www.onzetaal.nl/advies/merknamen.php

Dat komt, omdat sommige namen zo bekend zijn geworden, dat ze niet meer als merknaam worden gezien, maar als representatieve naam voor de gehele soort.

Daarom is het A merk het A merk, het A merk zet de trend ;)

Dat heet branding, het merk maken. Namelijk de strijd voor het brein en zorgen dat jouw merk bovenaan komt te staan zodat als iemand vraagt afwasmiddel je direct Dreft zegt. en als merken dat voor elkaar krijgen dan hebben ze grote kans dat ze tevens marktleider zijn en dus lekker veel van het produkt verkopen. Dus dit is eeuwige strijd tussenmerken en zorgt uiteindelijk dat de winnaar geassocieerd wordt als eerste met het produkt.

Wanneer iemand het heeft over bijvoorbeeld Ciff, weet de gemiddelde persoon wat daar mee wordt bedoeld. Dit merk is bekend. Als je opeens een ander merk gaat noemen, weten mensen vaak niet wat je bedoeld. Het ligt dus aan de bekendheid van een product, plant, dier en andere zaken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100