verdienen Poolse arbeiders hetzelfde loon als Nederlandse arbeiders?

verdienen ze het minimum-loon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (4)

Wettelijk gezien moeten ook Poolse arbeiders minstens minimumloon verdienen, als ze in Nederland in loondienst aan het werk zijn. In de praktijk echter is dit niet altijd het geval. Diverse opsporingsdiensten voeren daarom controles uit bij werkgevers, waarbij onder andere op werkvergunning, werkomstandigheden en werkvoorwaarden gelet wordt.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Poolse arbeiders verdienen hetzelfde, althans zouden volgens de CAO hetzelfde loon ook moeten verdienen als gelijkwaardige niet-Poolse arbeiders. Of ze het krijgen is een wat anders. Daarom zouden vakbonden meer aan voorlichting en zendingswerk moeten doen.
Het is toch van de gekke dat buitenlanders Nederlandse arbeidskrachten op oneigenlijke gronden zouden mogen verdringen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook kunnen zeggen dat het vreemd is dat veel Nederlanders het werk niet willen doen voor het minimumloon, wat Polen wel willen doen.
Of dat veel werkgevers zo graag Polen in dienst nemen,
omdat het zulke harde werkers zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over gelijkwaardige arbeidsprestaties, anders is het vergelijken van appels met peren.
Nee, de poolse mensen komen juist hier werken omdat zij hier goedkoper zijn.. Als ik als baas evenveel zou moeten uitbetalen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een nederlander omdat wij dan op zn minst beter kunnen communiceren. Maar door omstandigheden zoals taal zijn poolse mensen ook goedkoper. En poolse mensen hebben ook genoegen met minder dan het minimumloon omdat dat toch bijna het dubbele is met wat zij anders in polen zouden verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij ze volgens de cao werken natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een slecht antwoord.. het klopt dat Polen soms onder het minimumloon verdienen, echter is de werkgever dan in overtreding.
Verder kom ik bij veel bedrijven die Polen in dienst hebben en zij hebben die voorkeur omdat de Poolse mensen veel harder werken als de Nederlanders. Ze verdienen ze hier in geld uitgedrukt inderdaad veel meer als in Polen, maar dit valt weg tegen het levensonderhoud, wat vele malen duurder is.
Veel Polen komen hier met de intentie om een leuk bedrag te sparen en dan een mooi leven op te bouwen in Polen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw! Jij antwoord is inderdaad veel mooier en veel beter. Mijn excuus voor mijn slechte antwoord. Nu ik zo denk.. Zou je et eigenlijk niet eens een antwoord kunnen noemen.. Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel wat ik heb getypt zou je geen antwoord kunnen noemen. Want die van vraagje1 is wauw 10 honderd miljoen duizend honderd keer beter.
Nee, pas vanaf 2021 is het wettelijk verplicht