Hoe te handelen als je moet werken bij een stervende (je bazin)?

Mijn vriendin haar bazin heeft vandaag te horen gekregen dat haar bazin nog hooguit 2 weken te leven heeft.Ze weet niet hoe ze daar mee moet omgaan als ze haar woensdag of donderdag weer zal zien.Wat zeg je of hoe reageer je tegen een stervende?

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik heb mijn vriendin deze antwoorden laten lezen en ze heef aan elk antwoord wel iets gehad.Ik wilde haar het beste antwoord laten uitkiezen,maar ze zei dat dit onmogelijk zou zijn.Ik wil namens mijn vriendin iedereen bedanken voor de antwoorden.Haar bazin begon zelf al over dit onderwerp te praten,dus was de druk van mijn vriendin weg.Nogmaals...bedankt allemaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is heel moeilijk aan te geven omdat voor zoiets niet een manier bestaat.

Het is heel erg afhankelijk van de persoon in kwestie. De een vindt het heel prettig om erover te praten, de ander wil het graag in stilte verwerken en gaat gewoon door met zijn dagelijkse dingen.

Ook hangt het af van jouw vriendin, hoe is zij? Sommigen durven er niet over te beginnen, of gaan juist heel veel vragen stellen.

Het enige wat je hierbij kunt adviseren is, dat je altijd vanuit je hart moet handelen. Gewoon oprecht zijn. Haar bazin snapt ook wel dat het moeilijk is voor anderen om hiermee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zo normaal mogelijk zou ik doen. Normaal maar wel met medeleven. Heel veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk. Heeft haar bazin het zelf aan je vriendin verteld? Of heeft ze het via via gehoord? Als ze het via via gehoord heeft, kan ik me voorstellen dat haar bazin liever geen dingen wil horen als 'ik hoorde het, goh wat erg, sterkte' als het ware.
Hebben jouw vriendin en haar bazin een goede band? In dat geval is het heel belangrijk dat je vriendin steun biedt waar nodig. Als ze niet meer dan een redelijk formele werk-relatie hebben, zou ik persoonlijk niet teveel tegen de bazin zeggen over de situatie, evenzo zou ik niet medelijdend glimlachen o.i.d. Haar bazin wacht waarschijnlijk op steun van haar geliefden, maar ik kan me voorstellen dat ze van de mensen waarmee ze nauwelijks omgaat in haar persoonlijke leven, eigenlijk geen medelijden wil. Dat ligt natuurlijk aan de persoon zelf, maar dit is hoe ik er tegen aan kijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft het via een vriendin van haar bazin gehoord.De bazin weet dat ze die verschrikkelijke ziekte heeft,maar dat de ziekte zover gevorderd is,wist ze niet.Het gaat de laatste tijd juist iets beter.En zogoed kent ze haar nog niet om daar vrijuit over te praten.Ik weet 1 ding...mijn vriendin huilt nogal snel,vooral bij zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap ook dat het natuurlijk impact heeft op je vriendin. Wat ik zou doen als ik haar was, is er niet zelf over beginnen tegen haar bazin. Als haar bazin het zelf verteld, bijvoorbeeld aan de werknemers in het algemeen, zou ik als ik jouw vriendin was wel even naar haar toegaan om haar persoonlijk sterkte toe te wensen. Misschien zelfs om aan te geven dat ze voor steun altijd naar jouw vriendin toe kan komen, ookal weet ze misschien dat ze dat waarschijnlijk niet zal doen. Heel veel meer kan jouw vriendin niet voor haar bazin doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Misschien zelfs om aan te geven dat ze voor steun altijd naar jouw vriendin toe kan komen" Dat moet je alleen aanbieden als je dat ook echt kan/wil waarmaken. Anders zit je vriendin straks in een ongewenste situatie.
Dat is lastig om daar een antwoord op te geven, omdat geen persoon dezelfde is.
Wat het beste is om gewoon mee te leven, eventueel in een persoonlijk gesprek, waarin je je bazin de ruimte geeft om haar verhaal te doen.
Als zij emotioneel wordt kun je haar troosten door haar te knuffelen, en een arm om haar heen te leggen.
Het is ook maar net hoe de relatie is met je bazin.
Ikzelf heb vaak mensen getroost door ze dicht tegen me aan te houden, waarna ze vaak emotioneel braken.
Even laten uithuilen, en daarna een gesprek aangaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ethisch en integer. Echt antwoord geven kan ik niet. Je naasten en zelfs je werkgever kunnen je raad geven. Erover praten kan de druk verlichten die toch aanwezig is. Ikzelf werk in de zorg en dus kan ik te maken hebben met mensen in deze fase. Ieder mens verschilt, zo is mijn ervaring. Schroom niet te praten over je vragen en gevoelens. Dit kan je erg helpen. Bovendien leer je zo jezelf en anderen goed kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan de omstandigheden of jou vriendin en haar bazin erg close waren . zo ja dan zal de bazin er zelf wel over beginnen met praten als zij daar behoefte aan heeft .
En anders gewoon zeggen dat zij het gehoord heeft en dan vragen of zij nog iets kan doen voor haar .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik hoor van mensen die een dierbare hebben verloren of zelf ernstig ziek zijn geweest: dat ze het zo moeilijk vonden dat veel mensen niet meer durfden te bellen of een praatje durfden te maken.
Ik zou je vriendin adviseren: leef niet te veel met haar mee, het helpt haar bazin echt niet als je vriendin een potje gaat staan huilen (kan ze je vriendin gaan troosten), maar gedraag je open en normaal. Begin erover als je denkt dat je het aankan.

Ik ben in de situatie geweest dat de vrouw van mijn baas terminaal bleek te zijn. Hij had weinig behoefte om daar met mij over te praten, dus hadden we het gewoon over het werk.