Mag je licentiekosten vragen voor een filmpje die op youtube staat die ge embed is?

Toegevoegd na 18 uur:
Het gaat trouwens niet om een filmpje met muziek rechten trouwens, maar om licentiekosten voor het gebruik van het YT filmpje bij een artikel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dat mag je niet. Youtube betaald namelijk al licentiekosten aan BUMA/STEMRA. Dit betekent dat iedereen vrij is om de videos in te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag sinds 2010.
Maar er zijn een aantal voorwaarden.
1. Het filmpje is niet jou eigendom.
2. Het filmpje of muziek wordt zonder toestemming van de makers gebruikt voor commerciele doeleinden.

Dat zijn de 2 eisen als je er voor moet betalen.
Maar mocht het zo zijn dat je een eigen site hebt waar je inkomsten uit haalt (ook al dekt dit niet de kosten van de site) en daar verdien jij aan deze filmpjes. Of je hebt zoveel filmpjes dat je haast youtube zelf bent dan kan de Buma/Stemra overgaan tot een rechtszaak of schikking.

Maar 1 filmpje op bij.v Facebook maakt niet uit.

Voor kosten kijk naar de bronnen.