Ik denk dat NL invloedrijk is. Kijk naar onze havens..onze kennis. Wereldwijd wordt Nederland ingezet op grote waterprojecten zoals recent New Orleans maar ook bij grote bergingswerkzaamheden worden NL specialisten ingeroepen. Nederland staat buiten de cliche's bekend om zijn vrijgevigheid en betrokkenheid bij de rest van de wereld. Nederland staat in de top 5 van patent aanvragers in de wereld en is dus zeer innovatief. Nederland is tot op heden toon aangevend in politiek/geloof gevoelige kwesties: Abortuswet , homo huwelijk, legalisering soft drugs etc..de wereld is sceptisch maar kijk maar is hoevee landen nu jaren later dit voorbeeld volgen. Nederland is prominent aanwezig bij klimatologische vraagstukken daar wij al eeuwen leven onder de zeespiegel en weten hoe we om moeten gaan met het kleine stukje land dat we hebben met zoveel water en laagland. Vanuit het verleden zijn er wereldveranderde uitvinding vanuit NL gekomen. Ik noem de CD, MRI scan, de aandelenbeurs, het woord Apartheid (niet iets om trots op te zijn maar toch invloedrijk), de chip, diverse dvd formaten, de gloeilamp (niet uitgevonden maar wel groot gemaakt en geinnoveerd), de Icat..meer kan ik even niet verzinnen op. Nederland heeft een grote rol gespeeld en speel op het gebied van uitvindingen in televisies en allerlei medische apparaten. Vergeet shell niet ..KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld en wat dacht je van DSM innovatief in allerlei soorten plastics en fabriceren van medicijnen..Nederland levert essentiele nieuwe onderdelen aan de ruimtevaart ...zo meer kan ik even neit verzinnen op dit tijdstip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee. We zijn een stipje op de globe, waarvan de Amerikanen denken dat het in Duitsland ligt.
14 jaar geleden
We hebben meer buitenland dan de meeste andere landen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland heeft zojuist gekozen om een perfecte exponent van onze samenleving in Europa los te laten. Als er al een greintje respect was voor ons Nederlanders gaat dit zeer binnenkort verdampen ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder europa , zonder de euro ,was heel europa, ook Nederland al gedevalueerd geweest sinds oktober 2008 en zelfs nu beseffen we dat nog altijd niet. De positie van nederland , zoals ELK europees land is minimaal en bijna folkloristisch tov de vs, de bric (brazilie, rusland , india en china) Alleen door een verenigd europa kan europa zijn imago en zijn welvaart terug verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland heeft geen enkele invloed en is gedoemd de golven van de wereldgeschiedenis gelaten over zich heen te laten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van een paar grote multi-nationals en een paar grote financiële instellingen stelt Nederland op wereldniveau niet erg veel voor...

Natuurlijk is dit discutabel. Neemt niet weg dat er geen land in de wereld is die geen gebruik wilt en/of zal maken van de expertise die Nederland heeft met watermanagement...

Voor wat Nederland heeft voorgesteld moeten we echt terug naar de VOC tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is met Engeland en de verenigde staten het meest invloedrijk in deze wereld...
De verenigde staten vanwege de techniek en macht... Engeland vanwege de taal en Nederland vanwege de spirituele signaalfunctie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland vanwege de spirituele signaalfunctie? Kan je dat nader toelichten..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is het spirituele centrum van de wereld... Vele nieuwe stromingen op het gebied van new-age, sekten, geloven, advaita hebben in Nederland hun hoofdcentrum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moehahaha, NL het spirituele centrum van de wereld? Vanwege alle drugs misschien? Zodra er geld valt verdienen zetten we alle geestelijke zaken overboord.