Kies je in een groepsevaluatiegesprek voor groepsbelang of eigen belang?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel tegenover de leraar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel tegenover de leraar.

12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je wat specifieker zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij spreekt de vraag voor zich, de toegevoegde uitleg maakt het voor mij ingewikkelder dus ik heb mijn antwoord enkel op de vraag gebaseerd. + voor deze vraag die tot welgekomen nadenken stemde ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GM
waarom dan even geen uitleg als jij het wel snapt met enkel de vraag? @answers
waarom zou je moeten kiezen? je kan beiden kanten toelichten lijkt me. groepsbelang gaat niet voor eigen belang, en eigen belang gaat niet boven groepsbelang m.i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje Dat heb ik toch gedaan via het antwoord. Of bedoel je nog iets anders? Groetjes

Het beste antwoord

Als je wijs bent en écht vooruitgang wil boeken dan kies je altijd voor het groepsbelang.

Als je wijs bent en écht vooruitgang wil boeken dan heb je er ook geen enkele moeite mee om je eigen belang te relativeren zodat het zich perfect conflictloos in het groepsbelang kan integreren.

Dit is iets wat we allemaal, inclusief wereldleiders, nog hebben te leren als we als maatschappij écht optimaal willen functioneren.
Tenslotte is een maatschappij een grote groep die de weerspiegeling is van alle deelgroepen die er in interacteren.

Wie voor eigenbelang kiest (in eender welke situatie) die heeft de essentie van het groepsbelang nog niet helemaal begrepen en/of is het op dat specifieke moment vergeten.
En ja hoor, ook ik moet daar elke dag voor opletten om het eigenbelang niet te laten primeren ten voordele van het groepsbelang want dat is volgens mij één van de onvermijdelijke valkuilen in het Universeel Experiment "Het Leven"

Je komt hier experimenteer gewijs zelf wel achter want de resultaten en/of de gevolgen van puur eigen-belang-beslissingen krijgen we toch wel keihard terug naar onszelf toe gekeerd, daar is geen ontkomen aan ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@neo Je hebt geluk, ik moet nog iets langer wachten vooraleer mijn laptop in actie schiet - haha Bedankt voor jouw spontane reactie en voor de + én ook voor de moeite van het opstarten.
Je doet me haast blozen ;-) Neen blozen doe ik nu niet maar Glimlachen en tintelen van vreugde wel want jouw reactie doet écht wel deugd. Fijne dag nog!

Andere antwoorden (2)

Dat is een veel te vage vraag.

Het ligt er aan hoe hard het eigen belang meetelt tov het groepsbelang. Als jouw overgang er vanaf hangt zou ik gaan voor het individuele belang bijvoorbeeld.

Als de hele klas er op vooruit gaat als iedereen als 1 man praat en de hele klas gaat er op achteruit als 1 enkel individu het tegenwerkt en dat individu er zelf ook geen voordeel aan heeft moet je gaan voor het groepsbelang. Maar wellicht ligt de overgang van dat ene individu er weer vanaf en zo is het cirkeltje rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok dat je het volgende bedoelt:
Je hebt in een groep een opdracht gedaan, en je was niet tevreden over het groepswerk. Iemand heeft bijvoorbeeld niks gedaan, of iemand heeft anderen dwars gezeten. En nu wordt het eindresultaat besproken. Je docent wil een cijfer geven voor het product en dus ook voor de hele groep.
Jij vraagt je af of je dat zo moet laten (groepsbelang) of dat je voor jezelf moet opkomen. Misschien heb jij heel veel werk verzet en vind je het niet terecht dat de anderen een even hoog/laag cijfer krijgen als jij. Of je wilt opkomen voor iemand anders die heel veel heeft gedaan. Zoiets?
Het groepswerk is een belangrijk leerproces. Je docent zal dat proces ook willen beoordelen. Je zou tijdens het gesprek hierover kunnen vragen of er ook aandacht besteed gaat worden aan de manier waarop het groepswerk is verlopen. Dan wordt het bespreekbaar en kun je misschien je frustraties benoemen. En wat zou het mooi zijn als iemand anders dan er net zo over blijkt te denken als jij.