Waarom is in een deel van het vaticaan de vorm van een sleutelgat terug te vinden?

Er is een reden voor maar ik kan er niet achter komen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Er gaan allerlei verhalen de ronde hierover. Een aardig voorbeeld:

Het sleutelgat kun je zien als een tweedimensionale vorm van de koepel. Een toevoeging aan de 3D versie op de St Pietersbasiliek. De koepel is een vrouwelijk symbool, het verbeeld de vagina of baarmoeder. Het is opvallend te noemen dat er veel van dergelijke koepels zijn te vinden vlakbij obelisken, het mannelijke symbool (bijv. St Pauls Cathedral en Big Ben, Canary Wharf Tower en Millennium Dome in Londen). De twee symbolen samen zouden sexuele energie genereren.

Interessant dus om te zien dat er een obelisk in het midden van dat sleutelgat staat in het Vaticaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is het wapen van het Vaticaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tevens geldt Petrus als de eerste Paus en de sleutel van Petrus van de hemelpoort wordt doorgegeven aan de aardse Paus.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je ziet op onderstaande afbeelding de Heilige Petrus met een sleutel in zijn rechterhand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Dat wapen lijkt vanaf enige afstand wel op een eng of gevaarlijk insect. Is dat ook zo bedoeld ofzo? Symboliseert dat misschien wat ze eigenlijk zijn? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjaaaaaaa!
Volgens de Engelse Wikipedia symboliseren de bogen die op een sleutelgat lijken de 2 uitgestoken armen van de Rooms-Katholieke kerk die de gelovigen verwelkomt.

of:
The part of the colonnade that is around the ellipse does not entirely encircle it, but reaches out in two arcs, symbolic of the arms of "the Roman Catholic Church reaching out to welcome its communicants