waarom staat er op sigaretten pakjes dat roken dodelijk is?

ik snap best dat het im zekere zin slecht voor je is maar het is toch niet zo dat als je stopt met roken je eeuwig blijft leven?

los daarvan is de kanker dodelijk maar dat kun je ook krijgen als je niet rookt, je vergroot echter de kans op kanker als je rookt maar als je niet rookt kun je ook dood gaanan kanker

als je mensen voor sigaretten waarschuwed met etiketten op het product waarom staat er dan niets op de flessen van alcohol houdende drank?
er gaan zat mensen kapot aan alcohol toch?
en zo zijn er nog zat andere voorbeelden.

wat ik wil weten is waarom het wel gebeurt bij sigaretten maar niet bij andere produkten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Men gelooft dat eenduidige kreten in chocoladeletters als 'VAN ROKEN GA JE DOOD' beter werken dan 'Er is een kans van 20% dat roken uw leven met een aantal jaren bekort'. Daar zit iets in en helemaal niets op die pakjes zetten zou de suggestie kunnen wekken dat er niets aan de hand is. Jaja, het zijn open deuren maar het gaat om mechanismen die zich deels onbewust afspelen.

Niettemin denk ik dat die teksten voor geen meter werken. Jongeren trekken zich er al helmaal niets van aan omdat longkanker en hartziekte aan oude mensen zijn 'voorbehouden'. Gelijk hebben ze, want die ziekten komen op jongere leeftijd niet voor. Oudere mensen willen (diep in hun hart) wel graag stoppen maar daarop hebben angstopwekkende teksten eerder het effect dat er nog maar een sigaretje opgestoken wordt tegen de schrik en de stress.

Er is dus goed nagedacht over die antirook-campagnes, door de tabaksindustrie, want die heeft daarbij een flinke vinger in de pap gehad. Jongeren trek je m.i. veel beter over de streep met uitdagingen om de verslaving te weerstaan. De meesten hebben niet half in de gaten hoe verslavend tabak is en door daarop in te spelen gaan ze misschien nadenken. Maar gezondheid? Neuh, da's iets voor oude mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In Nederland zijn ze verplicht: de waarschuwingsteksten op tabaksverpakkingen. Elk pakje sigaretten maakt je er dreigend op attent dat roken dodelijk is.

Waarschuwing
Op de achterkant van de verpakking vind je bovendien nog een tweede waarschuwing. Dat roken tijdens de zwangerschap slecht is voor je baby bijvoorbeeld. Sommige teksten moedigen je aan om te stoppen.

Effectief?
Je kunt als roker niet om de waarschuwingen heen. Ze beslaan minstens 30 procent van de voorkant en 40 procent van de achterkant van het pakje. Maar aarzel je daardoor langer voordat je een sigaretje opsteekt? Word je erdoor gemotiveerd om te stoppen met roken? Het antwoord op die laatste vraag blijkt 'nee'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je van roken gemiddeld 10 jaar minder oud wordt en van meeroken 5 jaar.
te veel drank is niet goed voor je, één glas wijn per dag is daarentegen wel gezond en van van veel drinken leef je niet 10 jaar korter.
Al is het wel zo dat alcohol schadelijker is voor je hersenen, lever en voor de maatschappij.

Toegevoegd na 1 dag:
Het probleem was ook dat vroeger heel veel mensen niet wisten dat roken schadelijk was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk is dat wettelijk verplicht. Ik ben niet-roker. Altijd geweest. Maar de tekst vind ik niet juist. Beter zou zijn: "Roken kan dodelijk zijn". Net als met alcoholische dranken. "Alcoholische dranken zijn dodelijk" vind ik ook niet juist. Beter is: "Alcoholische dranken kunnen dodelijk zijn". Ik vind, dat dergelijke teksten zowel op tabaksartikelen als op flessen bier, wijn, enz., verplicht moeten zijn. Ik ben zelf drankbestrijder. Er zijn nogal wat spreuken, zoals: "Glaasje op, laat je rijden". Sjakie Schram heeft er een liedje over gezongen. Heel leuk vind ik de tekst: "Er zit niet veel muziek in drankorgels". Volgens mij is alcohol ongeveer net zo verslavend als roken van sigaretten e.d. Daar komt nog bij, dat alcohol behalve schadelijk kan zijn voor de consument zelf als ook voor anderen. Gezinnen kunnen er onder lijden. Ook de verkeersveiligheid kan in het geding zijn. Bij roken kunnen anderen daar ook last van hebben. Ik denk wel, dat een niet-roker die bij een roker zit (dat noemt men meeroken)minder kans heeft op longkanker dan een roker.
13 jaar geleden
dat is wettelijk verplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van leven ga je inderdaad ook dood, maar daar heb je geen invloed op. Je kiest er wel zelf voor om te roken, en iedereen die nu rookt weet donders goed hoe ongezond dat is.
Toen die teksten verplicht werden, was er even een grote markt voor hoesjes voor om de pakjes, maar inmiddels negeert iedereen die teksten gewoon.
Bij alcohol ligt het net even anders: rode wijn schijnt in beperkte mate gunstige effecten te kunnen hebben. Op de andere alcoholica zouden ze ook best een waarschuwing kunnen zetten dat overmatig alcoholgebruik je lever aantast en dergelijke. Je weet het niet, misschien komt dat nog eens.
En dan waarschuwingen ivm zout en suiker op veel andere voedingsmiddelen....
Dus ja, het is inconsequent, maar er valt ook wel wat voor te zeggen om roken wat dit betreft 'strenger' aan te pakken dan drinken.
Hoewel de regering flink in de problemen zou komen als iedereen per 1 januari stopt met roken en ex-roker blijft (denk eens aan de accijnzen die ze dan mislopen, bijvoorbeeld!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik er dit aan toevoegen, overal waar te voor staat is niet goed.

Roken, drinken we weten allemaal dat het ongezond is als je een sigaretje rookt om er bij te horen, rook dan niet, als je rookt omdat je lichaam er naar vraagt, stel dan bij jezelf de vraag waarom rook ik?

Het is zo jammer dat het vaak later pas in gezien wordt dat men er anderen ook mee schaadt...als alleen jezelf.

Dat er juist op pakjes sigaretten vermeld staat dat het dodelijk is, spreek voor zich, gezond is iets anders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is verplicht die teksten op sigaretten
En als je stopt en je hebt echt lang gerookt dan heeft het niet veel zin meer, maar als je maar een jaartje of 3 rookt en je stopt blijf je zeker langer leven dan als je doorgaat met roken.

En alcohol ga je niet dood aan alleen als je te veel drink, en in alle reclames van drank staat toch wel ergens in een hoekje: geniet, maar drink met mate. Moet je maar eens opletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als verpleegkundige heb ik op een longafdeling gewerkt (Pulmonologie) en de ellende gezien van roken met dodelijke afloop. Roken kan het leven bekorten en schept in het lichaam omstandigheden die zwakte veroorzaakt. Daardoor veroorzaakt gevoeligheid voor het sneller uitbreken van ziekten. Lonkanker is daarvan een bekend voorbeeld. Ik kan alleen maar zeggen dat je jezelf geen zand in de ogen strooit met verzachtende argumenten rond het wel roken. Zelf bepaal je wel of je doorgaat of niet en van beide opties weet je dat er consequenties kunnen zijn.