Kan je als slechthorende audioloog worden?

Ik ben zelf slechthorend, en ik wil later graag iets met kinderen/mensen en slechthorendheid doen. Nou dacht ik aan audioloog, maar nu weet ik niet of je als slechthorende dat eigenlijk wel kan worden.. (Als het kan, weet iemand dan of je er een speciaal profiel voor nodig hebt, ik ben namelijk ook bezig met mijn profielkeuze..)

Alvast bedankt,

Donja

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je juist heel goed iets met slechthorende kinderen kunt doen. Je gehoorprobleem hoeft daarbij niet in de weg te staan. Gehoormetingen worden elektronisch gedaan, dat betekent niet dat jij zuiver moet kunnen horen.

Ik denk dat er veel meer beroepen zijn dan audioloog waarbij je mensen met een gehoorprobleem kunt helpen. Denk ook aan voorlichting e.d. Het audiologische centrum waar onze dochter onderzocht wordt komt bijvoorbeeld ook op haar school voorlichting geven en kijkt of ze op een goede plek in de klas zit.

Ik denk dat je het beste een e-mail of brief kunt sturen aan het FENAC, de federatie voor audiologische centra in Nederland. Bijgaand een link met een contact formulier.

Ook zou je eens een mail kunnen sturen bij een audiologisch centrum bij jou in de buurt om te vragen of je langs mag komen om je vraag te bespreken. Het lijkt me heel goed voor je studiekeuze als je dat doet en ik schat in dat ze het leuk vinden als je langs komt.

Voor een audiologisch centrum in de buurt kan je het beste Googlen op Audiologisch Centrum

Toegevoegd na 34 minuten:
Overigens is een studie voor audioloog een specialisatierichting voor geneeskunde (zie link AMC/UvA). Dan kan je doen door na het behalen van het VWO diploma geneeskunde te studeren en je dan te specialiseren tot audioloog.

Het is maar de vraag of dit ook is wat je wilt. Er zijn veel meer opleidingen waarbij je kunt werken met dove of slechthorende kinderen en mensen, zoals voor audicien, Akoepedist. Juist de FENAC kan hier denk ik een goed advies over geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een audicien werkt in een gehoortoestellenwinkel en zorgt dat de apparaten goed zijn ingesteld. De opleiding kan je volgen met een VMBO-diploma met wis- en natuurkunde op C-niveau. Een audioloog kan van alles zijn. Het komt van audiologie, de leer die zich bezig houdt met het gehoo en is een geneeskundig specialisme. Een klinisch/ fysisch audioloog is dus iemand die geneeskunde heeft gestudeerd en daarna een specialisatie heeft gedaan (zie www.nvkf.nl ). Verder heb je in Nederland diverse audiologische centra waar mensen werken in de voorlichting en gehooronderzoek. Ik denk dat een gehoorprobleem geen reden is om niet zelf werkzaam te zijn in deze beroepsgroep. Het hangt met name van je schoolopleiding af welke richting je op kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Donja: er werken ook meer mensen in een audiologisch centrum. Niet iedereen is er ook een klinisch audioloog (dat is in feite een arts met een specialisatie). Ik wens je trouwens veel succes met je studie(keuze). Het lijkt me zeker een mooi beroep. Wij hebben zeer goede ervaring met de medewerkers van het audiologisch centrum bij ons in de buurt. Je zou daar zeker eens navraag kunnen doen wat voor opleidingen ze hebben gevolgd. Het lijkt me handig als je een beetje een compleet beeld krijgt van de verschillende beroepen die in dit gebied werkzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed zo! Veel succes.

Andere antwoorden (2)

Om audioloog te worden moet je vooral goed kunnen luisteren. En dat is wat anders dan goed horen.

Ik neem aan dat je een hoortoestel hebt. Als je daarmee gewoon goed functioneert, zie ik niet in waarom je geen audioloog of audicien kunt worden. Sterker nog, je bent ervaringsdeskundige!

Het is een MBO opleiding. Profiel maakt niet zoveel uit, het is wel handig als je een beetje wis en natuurkunde achtergrond hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet doen wat je wilt en je niet laten beperken door je beperkingen en moeilijke keuzes. Je moet zijn wie je bent en willen wie je bent en doen wat je wilt! en je niet laten beperken door je beperkingen

Toegevoegd na 1 minuut:
en je hebt ervaring ermee
jij weet hoe zij zich voelen en wat ze mee maken
dit is erg handig want de meeste weten niet wat ze mee maken en gaan er anders mee om dan u.