waarom voert de politie macht uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat is macht uitvoeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macht is het vermogen om het gedrag van anderen te sturen
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus je vraag is: waarom heeft de politie macht? Of is je vraag juist: waarom maakt de politie gebruik van haar macht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen maar naar mensen die zich niet aan de regels houden hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als macht is: het vermogen om het gedrag van anderen te sturen,
dan heeft de politie maar een heel beperkte macht.

Antwoorden (9)

Om jou onderdanig te maken en te zorgen dat je de regels opvolgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen die macht gebruiken, komen verbaal of verstandelijk een stukje tekort en willen op die manier toch hun beoogde doel bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we met ons allen regels hebben afgesproken in de vorm can democratie. De politie is aangewezen/opgericht om de regels te handhaven. Wie dat niet doet komt voor de rechter die dan recht zal spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat er geen politie zou zijn, dan was niemand meer veilig. Iedereen zou gevaar lopen en niet alleen in het verkeer maar overal waar iemand erop uit is om een misdaad/overtreding te begaan.
Een burenruzie zou op moord uit kunnen lopen, rijke kinderen werden ontvoerd om losgeld te krijgen, je huis werd leeggeroofd en wanneer je protesteert, wordt je gewelddadig de mond gesnoerd enz. Veel kinderen zullen niet oud worden, want dan hebben ze nergens respect meer voor en al vroeg alcoholist worden, junk of
notoire winkeldief, tasjesrover of dergelijke.
Erger nog, van huis uit krijgen ze ook alleen mee dat ze aan zichzelf moeten denken, want dat doet iedereen en anders lopen ze van alles mis in het leven. Iedereen moet zich wel zelf bewapenen en dat is het einde van een veilig leven. Alleen de allerbrutaalste, slechtste mensen zouden overleven en iedereen was gedwongen a-sociaal te worden, want je hebt maar één leven en niemand beschermt het!
Nee, zo'n vrijstaat daar zou niemand in willen leven die fatsoen is bijgebracht. Er moet gewoon opgetreden worden bij misstanden en er moet een stok achter de deur staan om je aan de algemene regels te houden die je nu eenmaal nodig hebt om veilig te kunnen zijn.
Wanneer je door iemand bedreigd wordt, bestolen of mishandeld wordt, dan ben je blij dat iemand de dader ook straft en in verzekerde bewaring stelt. Het is alleen jammer dat de rechter in vaak veel gevallen zoveel macht heeft, dat dit niet efficiënt genoeg gebeurt naar mijn zin.
amc
13 jaar geleden
Omdat wij er in onze democratie (in theorie ten minste) voor hebben gekozen om de handhaving van de orde bij speciaal daarvoor opgeleide en toegeruste mensen te leggen. In plaats van een systeem van "het recht van de sterkste"
13 jaar geleden
Zoveel macht heeft de politie in Nederland niet. Zolang je niets onwettigs doet, is er niets aan de hand.
Een politie zonder enige macht of bevoegdheid zou ook niets voorstellen en niets kunnen ondernemen ingeval van calamiteiten in de ruimste zin van het woord.
Ik zou het dan ook eerder ordehandhaving en ondersteuning noemen dan macht. Mensen blijken over het algemeen nu eenmaal regels en structuur nodig te hebben om met elkaar te kunnen functioneren.
De politie wordt vaak afgerekend op onbenullige bekeuringen of terechtwijzingen die een persoon zelf betreffen. Daarnaast heeft de politie vele nuttige taken waarmee je (gelukkig) als gewone burger niet dagelijks geconfronteerd wordt.
Als je over macht(misbruik) praat zou ik landen als Libië en andere landen in die regio voor ogen nemen.
In dat licht bezien is de 'politie onze grote vriend', ook al wordt deze kreet (terecht gezien de machtverhoudingen) niet meer door de politie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijgen er geld voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie handhaaft, dat is wat mij betreft een wezenlijk verschil met macht uitvoeren. De overheid stelt wetten vast en die worden zoals aangegeven gehandhaafd door diverse instanties, al dan niet opsporingsbevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opsporingsambtenaren (hier valt de politie onder) beschikken over bevoegdheden, anders zou hun taak niet uitvoerbaar zijn. Omdat deze bevoegdheden afdwingbaar zijn, zijn zij tegelijk een dwangmiddelen. Ze bezitten dus de macht om jou bijvoorbeeld staande te houden en je om je identiteitskaart te vragen, je te fouilleren enzovoort. Dwangmiddelen zijn het gereedschap van de opsporingsambtenaar. Wat zou het voor zin hebben als de politie je vraagt iets te doen maar je bent hiertoe niet verplicht en ze kunnen ook geen macht uitoefenen om je dit wel te laten doen.

"Meneer ik wil graag u identiteitskaart zien, o die wilt u niet laten zien? Nou dan kan ik verder niets doen fijne dag".

Toegevoegd na 3 minuten:
een dwangmiddelen=een dwangmiddel