Mag je youtube filmpjes laten zien in je eigen winkel?

Ik begrijp dat je niet zomaar muziek mag draaien in je winkel, (Buma Stemra) Maar hoe zit dit met videoclips of filmpjes op youtube? (Masterchef, series, etc.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

In beginsel is het antwoord ja, want materiaal op YouTube is in principe niet auteursrechtelijk beschermt, dit geldt ook voor de muziekclips (niet voor de muziek die erbij zit). Echter zijn er veel uploads op youtube van bijvoorbeeld series die weldegelijk auteursrechtelijk beschermd zijn. Dit betekend dat je eigenlijk niet de video mag laten zien, voordat je toestemming hebt van de rechthebbende.

In de praktijk zal eigenlijk niemand er moeilijk over doen als je een aantal video's laat zien in een lokale winkel.