worden er in nederland weleens kerken gesloopt om plaats te maken voor snelwegen/woonwijken/bedrijvem?

of wordt er altijd om een kerk heen gebouwd?

en als een kerk leeg komt te staan omdat de bezoekers weg blijven, wordt die kerk dam gesloopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In Dordrecht was een middeleeuwse prachtkerk verbouwd tot keukenwinkel.

Toegevoegd na 29 minuten:
Keukenhandel Pieters in de Nieuwkerk te Dordrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als de kerk niet op een lijst van monumentale panden voorkomt word die gewoon gesloopt. ook kan het vorkomen dat een kerk een totale andere bestemming krijgt. van bejaardenhuis tot discotheek alles is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, als de kerk niet voldoende meer wordt gebruikt, kan hij bv, worden gesloopt om plaats te maken voor een winkelcentrum. Zo heb ik prachtige concertzalen met fantastische orgels en prachtige glas in lood ramen, zien verdwijnen.
Het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, bij ons werd er een antiekzaak in gevestigd en in een plaats in de buurt werd de kerk gesloopt om op die plek appartementen te bouwen. Dit alles kan zolang het geen monument betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker wel. De kerk waar ik gedoopt ben is gesloopt, staan nu flats. Vlak bij mijn huis is jaren geleden een kerk gesloopt... ligt nog steeds braak. Een andere kerk is in gebruik als kunstcentrum en weer een andere is omgebouwd en daar zitten nu allemaal appartementen in.

Dus JA ze worden gesloopt EN er worden andere bestemmingen voor gezocht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amstelveen is een kerk op de Molenweg gesloopt, en op die plek is een medisch centrum gebouwd, met wat appartementen erboven. Dat is een verrijking van de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja!
voor onze school stond een kerk, die is gesloopt en daar komt een woonwijk.
helaas moet ons schoolpand daar over 3 jaar ook aan geloven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, in Alkmaar werd in 1985 werd de kerk gesloopt,
en werd daar een winkelcentrum (Domus) gebouwd. Slechts een traptoren bleef bespaard en in het winkelcentrum "hergebruikt".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel kerken krijgen een nieuw functie.
Vroeger ging ik in Dordrecht elke vrijdag uit in Bibelot, een poppodium gevestigd in de voormalige Bonifatiuskerk.