Als je een fiets in een fiethoes doet, is het dan juridisch gezien gewoon handbagage?

Om je fiets mee te nemen in de trein moet je een dagkaart van 6 euro kopen.
Als ik nu mijn fiets in een fietshoes of in een megatas doe, is het dan nog steeds een fiets, en moet ik dan nog steeds een fietsdagkaart kopen? Of is het dan opeens een tas of handbagage?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou wel een leuke maas in de regels zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gv+

Het beste antwoord

Het is m.i. niet van belang, of in juridische zin een fiets handbagage is. Je hebt alleen maar te maken met de regels die de vervoerder hanteert.

NS zal graag willen voorkomen, dat mensen hun piano of koelkast in een plastic hoes doen, en die gratis gaan vervoeren.

Dit staat op de site van de NS:
"U mag handbagage kosteloos meenemen, voor zover deze niet meer ruimte inneemt dan boven en onder uw zitplaats beschikbaar is"

Mogelijk is deze regel op verschillende manieren te interpreteren, en kan er enige discussie ontstaan. Maar in jouw geval lijkt het mij duidelijk, dat je ingepakte fiets niet past, onder of boven de zitplaats die voor jou beschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed uitgelegd! Jammer voor mij, moet ik voortaan toch elke keer 6 euro betalen. Bedankt voor de moeite!

Andere antwoorden (2)

Uit mijn optiek is een fietshoes nog steeds een fiets. Maar in een megatas is de fiets toch niet te herkennen en ze mogen niet je tas openmaken als er geen terreurdreiging oid is. Maar goed je hebt dat wel een grote tas nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft een fiets en deze vermommen als bagage in een tas, is dus gewoon bedrog.
Hetzelfde als je met twee personen in 1 lange regenjas gaat lopen om maar 1 kaartje te hoeven kopen.
Dus het antwoord is: nee, het blijft een fiets.