Kan Nederland zichzelf voorzien van voedsel, zonder import?

Stel er komt een situatie voor waarin import en export niet meer mogelijk zijn (of iets dergelijks).
Dat Nederland dus totaal op zichzelf is aangewezen wat betreft de voedsel voorzieningen.
Is Nederland dan in staat om zijn eigen volk te kunnen voeden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

Dan zullen we rap moeten leren het te doen met wat we kunnen kweken en telen. Geen struisvogelbiefstukjes, maar gewoon een geslacht beest (varken, koe) weer net als vroeger helemaal gebruiken.
Geen importgroente en -fruit, maar weer de rapen, knollen, bonen en vruchten die hier willen groeien.
En we zullen ook heel rap moeten leren het te doen met wat voldoende per persoon is, in plaats van dat een deel van de bevolking zich overmatig volvreet.

Wie weet hoe ver we dan kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel ver... back to the basics en daar is helemaal niets mis mee. We zullen bijvoorbeeld wel weer moeten leren dat worteltjes niet van de supermarkt komen, maar in de grond gekweekt worden en dat je dat zelf kunt doen, van zaadjes; vallen zetten (konijnen e.d.), zelf vissen; kippetjes (en een haan!) houden, en gewoon weer leren wat de natuur ons te bieden heeft... met ook nog eens de (gezonde) gevolgen vandien! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies. Maar niet mekkeren dat we alleen keurig gemalen vlees in hamburgervorm willen zonder te beseffen wat daarvoor nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er word overigens van geslachte dieren maar heel weinig weg gegooid zo verdwijnt wat wij niet eten gewoon in varkens&kippevoer tot en met de botten (gemalen) en in bijvoeding dat koeien krijgen (zo kwam bse van schapen in de koe terecht)zo verdijnt wat er van kip over blijft nadat het kipfilee word in knakworst/soepballen/frikandelen endergelijke het is voor de bio/vlees industie niet rendabel dergelijk eiwit te verspillen
Nou en of! Nederland exporteert veel meer voedsel, dan dat er wordt geimporteerd. Maar of ons menu dan zo gevarieerd wordt, is maar de vraag.

We zullen ons uitstekend kunnen voeden met varkensvlees, tomaten, komkommers en heel veel zuivel.
De kans is zelfs groot, dat we b.v. al dat varkensvlees niet op krijgen, want er wonen in Nederland meer varkens dan mensen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vee woont niet in Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar dan wel??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoelang blijf je gezond als je iedere dag aardappel komkommer tomaat en varkensvlees eet en er lekker glas melk bij drinkt :-)
aangezien dat Nederland op de tweede plaats staat in de wereld van export van agrarische producten is het een feit dat alle Nederlanders voldoende te eten zouden hebben als alle internationale handel weg zou vallen ,helaas zou het dieet wel wat eenzijdiger worden en zouden we andere producten moeten missen ,en andere teelten op het land moeten toestaan ,bijvoorbeeld hennep zou katoen moeten vervangen , en brood zou in eerste instantie erg schaars worden ,omdat er bijna geen graan voor broodproductie geteeld word in Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kunnen we in de huidige situatie zeker niet het feit dat we veel voedsel importeren zit um in dat we veel dierlijk voedsel exporteren die beesten eten geimporteerd voer (granen) dat vertekend het beeld we exportereren meer voedsel dan we eten maar dat eten eet veel meer dan wij eten
het zou in theorie mogelijk zijn maar dan zouden er radicaal veranderingen moeten komen die jaren zouden duren veel minder gras voor de melk industrie en meer ruimte voor akkerbouw groenten en granen verder zou de hoeveelheid koeien varkens&kippen drasties gereduceerd moeten worden als gevolg zou we veel minder dierlijk eiwit in ons dagelijkse dieet kunnen hebben dus veel minderk kaas vlees en eieren vis zou er ook veel zijn niet want het grootste gedeelte is import en al helemaal geen zalm&pangus
chokalade zou er niet zijn evenals rijst bananen koffie&thee(geen eten ) pindakaas walnoten(groeien wel in nederland maar in kleine hoeveelheden) casyew noten mandarijntjes sinasapels mangos papaya veel kruiden en specerijen soya
bepaald geen vooruitgang

neem de proef op de som en kijk eens om je heen in de suup naar wat hollands is en geimporteerd op de groente en fruit afdeling

Toegevoegd na 6 minuten:
en als je door nedeland rijd met de de auto zie jij al dat graan groeien dat het brood moet worden dat je eet en daar naast ook nog eens alle varken&kippen en voor deel de koeien(die eten meer dan alleen gras) ik in ieder geval niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien even maar niet lang.zoiets komt meestal onverwachts.en het zou dan best wel te laat kunnen zijn om graan te gaan verbouwen.rusland stopt nu al de export van graan,door de felle bosbranden van de laatste zomer.maar ik vrees wel dat die tijd zal aanbreken