Is er iets te doen tegen het toenemende gebruik van het lelijke stopwoordje "zég maar"?

Niet te geloven hoe het aantal mensen gegroeid is dat om de vijf woorden de uitdrukking "zég maar" in de mond neemt.
Let maar eens op, in interviews op radio en televisie: drie van de vier gebruikt deze vreselijke stoplap.
In Vrij Nederland van afgelopen week is zelfs de tekst van een voordracht van de schrijver Arnon Grünberg te vinden waarin hij zich ervan bedient: toch een man van het woord, zou je verwachten.
Ideeën over hoe dit te stoppen, en de "Zegmaarders" zich bewust te maken van hun afwijking?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Grappig deze vraag/opmerking. Mijn zusje is ook lid van het "zég maar" gilde, en dan ook nog in combinatie met "Ik zeg".
Ik heb vorige week enige pogingen ondernomen haar erop te wijzen, maar het enige resultaat was een groeiende ergernis van haar kant.
Als blikken konden doden (zeg maar :P), dan had ik me niet zo lekker gevoeld.

Meestal komen stopwoorden en gaan weer, geef het een jaartje en het zal al wel minder worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uuuuh, zeg maar,.........

ja redelijk irritant.

Maar verbeteraars zijn ook irritant.

Doel van communicatie is een bericht over te brengen.
Of dat goet gaat of Faut in schrijvven of Proaten vindt ik minder interessant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, ja kan zeg maar proberen je er niet aan te ergeren.

Maar dat kan wel lastig zijn. Je kan ook proberen iedere keer als iemand zeg maar in de mond neemt een reactie geven waarbij je een eigen stopwoordje gebruikt. Zeg maar pannekoek of zeg maar niet of zo zeg maar..

Verder zal het vast op den duur wel overgaan, vaak iets dat mensen van een bepaalde leeftijd zeg maar vaak doen en vanzelf stoppen als ze zichzelf er aan gaan ergeren. Maar als dat niet meer zo vaak gebruikt wordt dan vinden ze wel weer een nieuw woordje of uitdrukking waar je je aan gaat ergeren. Misschien dus het beste om zeg maar te proberen er niet teveel aandacht aan te schenken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt je beter niet voornemen je ergens aan te ergeren of iets onbelangrijk irritant te vinden want dan gaat het je steeds opvallen totdat je er gek van wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon niet aan proberen te ergeren, je kunt er toch niets aan doen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de uitdrukking "Ik heb zoiets van..." Oók erg!