Waar kan ik terecht voor vrijwilligerswerk?

Ik zou niet weten welke instanties in de buurt mij zouden kunnen helpen bij advies en hulp bij het vinden van vrijwilligerswerk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik lees net je reactie op het eerste antwoord: als je persoonlijk contact wilt, zou het dan niet handig zijn als je wat meer feiten verteld: ben xx jaar, woon in xxxxx-dorp/ stad, werk/ga naar school, kortom meer informatie! dan krijg je ook betere antwoorden...

Het beste antwoord

Ik weet niet wat je precies zoekt en of het iets uitmaakt?
Vaak zijn bejaardentehuizen/verzorgingstehuizen heel erg blij met vrijwilligers. Je kan dan meehelpen bij het eten en de koffie. Of je kan bij iemand toegewezen worden waarmee je eens in de zoveel tijd een praatje gaat maken enz. Je kan dan ook opgeroepen worden als ze een bepaalde activiteit/uitje hebben.
Asielen zijn vaak ook blij met hulp, omdat die het vaak ook niet breed hebben met de dieren. Dit zal voornamelijk hokken schoonmaken en uitlaten/verzorgen van de dieren zijn.
Je hebt ook nog een fonds die zich met maatjeswerk bezig houd. Je wordt toegewezen bij een persoon die op een bepaalde manier beperkt is o.i.d. en je gaat eens in de zoveel tijd een activiteit met hem/haar doen. (zie bron).

Je hebt natuurlijk nog andere dingen die je kan doen. Je kan evt. bij je gemeente vragen of ze nog vacatures naar vrijwilligerswerk hebben.
Succes met zoeken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dat ik niet weet welk vrijwilligerswerk het best voor mij is. Daarom zoek ik instanties in mijn buurt die mij kunnen helpen bij het vinden van geschikt vrijwilligerswerk. De gemeente is dan een goede suggestie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook kunnen vragen of je een paar dagen/weken/maanden proef kunt draaien of het wel iets voor jou is, en volgens mij heb je die zozo bij de meeste instanties. Vaak moet je wel een contract tekenen met wat jou taken en wat de verwachtingen van jou zijn. Als het echt niets is kun je altijd stoppen. Het is immers vrijwilligerswerk, dus kunnen ze jou niets kwalijk nemen als je het niet leuk vind. (tenminste, zo zie ik het, je wordt er niet voor betaald).

Andere antwoorden (4)

www.vrijwilligerswerk.nl is een aardig begin lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In veel plaatsen zijn speciale organisaties voor vrijwilligerswerk. je kunt bij je gemeente informeren welke dat in jouw woonplaats of omgeving zijn.

Zoek in Google bijvoorbeeld met Vrijwilligerswerk en de naam van je woonplaats of van een nabij gelegen grotere plaats als je in een klein dorp woont. Dan komt er vast wel wat te voorschijn.

Je kunt ook informeren bij een buurthuis of bibliotheek.
Verder staan vacatures voor vrijwilligerswerk vaak ook in de wekelijkse gratis huis-aan-huis-bladen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*het gilde* bijvoorbeeld is een organisatie die op verschillende terreinen (zelf zoeken in een bak met vraag na intake gesprek) vrijwilligers werk aanbied.
zij bieden ook nederlandse conversatie aan anderstaligen aan, dat heb ik zelf gedaan, een op een of in kleine groepjes.

in onderstaande bron meer informatie:

Wat is Gilde Rotterdam
Gilde Rotterdam is een organisatie van vrijwilligers, meestal senioren, die hun kennis en ervaring belangeloos doorgeven aan anderen. Zij doen dit d.m.v. rondleidingen, individuele hulp en op allerlei andere manieren. Lees meer

http://www.gilde-nederland.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.ikwordmaatje.nl gelijk op de home pagina kan je aangeven welk stad/ dorp je leuk lijkt om vrijwilligers werk te doen .
Succes