Geven hoogopgeleiden systematisch hogere cijfers bij beoordelingen?

Voor een hoogopgeleide is een 6 een beschamend laag cijfer. Voor iemand die meer moeite met school had kan die zes echter zeer positieve gevoelens oproepen. Ik kan mij daarom voorstellen dat een hoogopgeleide voor een matig product eerder een 6 geeft waar een laag opgeleid persoon een 2 uitdeelt voor datzelfde product. Zo ontstaat dan een systematische fout in allerlei productwaarderingsonderzoeken.

Is dat inderdaad zo?

7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Andersom werkt ook. Een hoger opgeleid persoon heeft vaak een hoger inkomen en stelt daardoor hogere eisen aan een product. Eenzelfde product kan daardoor lager beoordeeld worden omdat die persoon wellicht ook ervaring heeft met producten die (veel) duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij klopt de redenatie niet: Mensen die een hogere opleiding doen, halen geen hogere cijfers. Zij doen immers een moeilijkere opleiding, dus is het lastiger om een hoog cijfer te halen daar. Kijk maar naar de universiteit: de meeste studenten halen 6-jes en 7-tjes, en vinden dat al heel wat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou alleen gelden als je de eigenschap om objectief te kunnen oordelen koppelt aan hoogopgeleid en laagopgeleid.
Hoogopgeleid of laagopgeleid maakt geen verschil, objectief kunnen oordelen is niet voor iedereen in elke situatie weggelegd.

Antwoorden (2)

Ik denk dat bij elk niveau, mensen zijn die genoegen nemen met een 6 en mensen die een 8 willen. Hier zal dus geen verschil in liggen tussen hoog en laag opgeleid. Ik denk zeker niet dat hoog opgeleidde mensen gemiddeld hoger beoordelen, als hier een verschil in zit beoordelen zij eerder lager, omdat zij hogere verwachtingen van iets hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat je een denkfout maakt: de proefwerken die je krijgt op het VWO zijn natuurlijk van een hoger niveau dan een proefwerk op het VMBO. Een VWO-er zal dus even hard moeten werken voor een 8 als een VMBO-er, ze worden beiden op hun eigen niveau getoetst (ik laat mensen die in een verkeerd niveau zitten even buiten beschouwing). Ze zullen dus dezelfde waarde geven aan een 6, namelijk dat dat een cijfer is die er net mee doorkan, maar je had eigenlijk beter je best moeten doen.

Als een hoogopgeleid iemand geen ervaring heeft met het nakijken van werk onder zijn eigen niveau, dan zal hij misschien verkeerd inschatten wat hij van de schrijver kan verwachten en een laag cijfer geven. Een goede opleiding heeft echter nakijkmodellen zodat zoiets niet kan gebeuren, en als het goed is hebben mensen die cijfers geven veel ervaring met cijfers geven zodat ze mensen goed op niveau kunnen inschatten.