welke problemen komen er bij illegaal downloaden kijken: wat zijn de gevolgen als je die problemen niet (tegelijkertijd) aanpakt?

Ik zou dit graag willen weten. Graag met bron(en) erbij.
Hartelijk dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het grootste probleem is dat ze inkomsten mis lopen.

En er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat het ten koste gaat van talent etc etc, echter, toen in duitsland helemaal geen copyright gehandhaafd werd, begin 1900, maakte hun economie wel een gigantisch spurt en hebben ze engeland bijvoorbeeld ingehaald, omdat er veel meer gelezen werden, boeken waren voordeliger en overal verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
causaal verband... ?
Omdat er veel meer gelezen werd, groeide de economie??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke nou, ik zou bijvoorbeeld een land bekijken waar veel analfabeten wonen. De economie daar is meestal ook niet al te best. Je zou er eens over moeten lezen, het auteurs recht in duitsland begin 1900, en wat de gevolgen ervan zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verband economie en een opgeleide bevolking kan ik nog inkomen, maar dat in combinatie met downloaden (rond 1900) gaat me wat te ver. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhhh, ik had het niet over downloaden rond 1900, ik had het gewoon over boeken in die tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... maar waar is het verband met de vraag?
Het "probleem" is volgens platenmaatschappijen en softwareontwikkelaars, dat er te weinig geld binnenkomt, en er daarom te weinig geinvesteerd kan worden in nieuwe muziek, spellen en goede software. Vooral platenmaatschappijen beweren dat jong aanstormend talent daarom geen kans krijgt.

Toch valt het in de praktijk reuze mee. Er zijn genoeg artiesten die geen probleem hebben met illegaal downloaden, omdat er genoeg mensen zijn die eerst illegaal nummers downloaden en later toch nog de CD kopen, wegens het tekstboekje en het mooie hoesje. En er zijn ook veel mensen die een nummertje downloaden, maar als die gelegenheid er niet was geweest, ze de CD toch niet hadden gekocht. In dat geval maakt het niets uit, en blijft dat ene nummer downloaden toch nog een vorm van reclame voor de artiest.

Als je (zoals je vraagt) "de problemen niet tegelijkertijd aanpakt", dan is het gevolg dat alles blijft zoals het nu is, en veel mensen willen dat zo houden. Platenmaatschappijen komen er steeds meer achter, dat er ook andere manieren zijn om geld te verdienen, zoals concerten, en allerlei merchandising rond een artiest. Ook van legaal downloaden (tegen betaling) wordt veel gebruik gemaakt, dus dat beperkt de schade van het illegaal downloaden ook.

De enige manier om illegaal downloaden helemaal uit te bannen, is naast iedere surfer een politieagent te zetten. Want het valt nooit te controleren, of jij mij een mp3 tje stuurt, of ik jou. Bij illegaal downloaden gebeurt hetzelfde, alleen in een wat groter verband. Bij een totaalverbod op illegaal downloaden zal er dus ook gehandhaafd moeten worden, en die handhaving kan nooit anders, dan dat het surfgedrag van iedereen in de gaten wordt gehouden, en dat wil absoluut niemand, omdat we dan in een soort politiestaat terecht komen.

De toekomst zal m.i. zijn dat het copyright zal verdwijnen, om de doodeenvoudige reden, dat het met de komst van de nieuwe media, onmogelijk is, om illegaal downloaden te verbieden en het verbod te handhaven. Het enige wat je kunt doen, is mensen die geld verdienen, door b.v. illegaal spul te verkopen keihard aan te pakken, illegaal downloaden vrij te geven, software goed te beveiligen, en eventueel een klein heffing in te voeren op blanco CD's, DVD's, USB sticks en harddisks, om de schade van het illegaal downloaden enigszins te compenseren.