Zou de verpakkingenbelasting eigenlijk niet afzonderlijk op de kassabon moeten worden gezet?

Deze belasting is op 1 januari 2008 ingevoerd. Hij wordt opgelegd aan bedrijven die verpakkingen of verpakte produkten voor het eerst op de Nederlandse markt brengen. Voorzover ik het goed begrijp is het zo dat er een bepaald bedrag per kilogram verpakkingsmateriaal in rekening gebracht wordt.

De reactie van bedrijven zoals winkels is geweest om de prijzen aan de consument te verhogen en op de kassabonnen komen regeltjes als: "VERPAKKINGENBELASTING INBEGREPEN" voor.

Is het niet veel logischer en eerlijker als men moet verantwoorden hoeveel of hoe weinig verpakkingsmateriaal er gebruikt is en hoeveel belasting er dus doorberekend wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt me dat de kassabon erg onduidelijk wordt als bij elk aangeschaft product afzonderlijk nog eens een regeltje wordt opgenomen met de tax... probeer dan nog maar eens uit te pluizen of je bon wel klopt.

Ik zie de toegevoegde waarde van de hele verpakkingenbelasting eigenlijk niet. Heb eigenlijk zin om binnenkort eens met een tupperware-vleeswaren bakje naar de super te gaan en daar de plaatjes ham in te leggen, de verpakking leuk in het schap laten staan en dan langs de kassa... ben benieuwd naar hun reactie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk idee om met je eigen verpakking te gaan winkelen.

Andere antwoorden (4)

Nee - dat kost extra inkt, papier, slijtage van de bonnenprinters, vervoerskosten, energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo kun je er tegenaankijken natuurlijk. Ik vraag me alleen af of we op deze manier wel het juiste bedrag in rekening gebracht krijgen. Daarnaast is het twijfelachtig of het doel van de belasting, namelijk het verminderen van overbodige verpakkingen wel wordt bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
P.S. Ik bedoel niet dat het bij elk artikel zou moeten worden vermeld, maar wel onderaan de bon, bijvoorbeeld: "Verpakkingsbelasting € 2,34."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik ook - 1x ipv -tig keer per bonnetje. Maar nog steeds gelden mijn argumenten.
Volgens mij is juist vooraf besloten om dit niet op de kassabon te zetten. Dit omdat sommige kassabonnen dan wel erg onduidelijk worden door de grote hoeveelheid aan gegevens...

Ik kom tenminste kassabonnen tegen, waarop het nog een hele zoektocht is om de BTW te vinden. Dit tussen alle 'alibi' achtige informatie dat je op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats bent geweest...

Dus dit lijkt me geen goed plan om hier nog meer info op te zetten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, van mij hoeft het inet, ik zie de toegevoegde waarde niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, ik zie de toegevoegde waarde zelf wel, maar zoals het nu in elkaar steekt is het niet uitvoerbaar denk ik.
Het probleem met het vermelden van de verpakkingenbelasting op de bon is het volgende:

De verpakkingenbelasting wordt geheven bij de eerste terbeschikkingstelling van de verpakking. Oftewel: De pindakaasfabrikant betaalt de belasting en berekent die door in de kostprijs. Albert Heijn ziet alleen een (iets) hogere prijs per stuk en rekent die dus ook weer door aan de consument. Echter: Albert Heijn betaalt dus geen verpakkingenbelasting omdat zij niet als eerste die verpakking gebruiken.

Als je dan wil dat de uiteindelijke doorberekening op de bon komt moet je ook nog eens rekening houden dat het uitrekenen van de verpakkingenbelasting per eenheid product bijna niet te doen is. De fabrikanten hebben namelijk een vrijstelling (de 1e 15000 kg is vrijgesteld) en pas daarboven wordt dus die belasting berekend. Als je deze dus moet uitsmeren over alle producten wordt het uitrekenen dus een erg lastig en dus duur klusje.

Oftewel: alleen de regel "verpakkingenbelasting inbegrepen" moet voldoende zijn.