Wie leegt de afvalbakken bij onbemande tankstations?

Ik was bij een onbemand tankstation. Daar gooide ik een (leeg) rolletje snoep in de afvalbak.

Door wie wordt die afvalbak geleegd?

Gemeentelijke afvalbakken, die in de openbare ruimte staan, worden door de gemeente geleegd. Leegt de gemeente ook de afvalbakken op (onbemande) tankstations, of doet de uitbater dat? Of hangt het ervan af hoe de uitbater dat heeft geregeld?

Cryofiel
3 maanden geleden
2.9K
tinus1969
3 maanden geleden
Dat hangt er dus vanaf waar die afvalbak precies staat: op de grond van het tankstation of op gemeentegrond.
Cryofiel
3 maanden geleden
Deze afvalbak stond tussen twee pompautomaten in.
LeonardN
3 maanden geleden
Duidelijk zaak van de uitbater dan.
Thecis
3 maanden geleden
@LeonardN
Lijkt me meer afhangen van lokale verordeningen en contractuele afspraken. Maar dat kan aam mij liggen.
LeonardN
3 maanden geleden
Heb een tekening toegevoegd bij mijn antwoord zodat het direct duidelijk wordt wat eraan de hand is.
Het blijft een zaak van de uitbater dat de afvalbak geleegd wordt. Het is nooit dat de in eerste instantie een taak van de gemeente is. Zoals jij ook als taak hebt je afval van je afvalbak in de kliko te gooien. Ook als je doelt op het feit dat sommige gemeentes afval op komen halen bij bedrijven als dat contract gemaakt wordt is dat altijd nog van een container en zaak van de uitbater dat dat contract tot stand komt. Thuis wordt dat direct de taak van de gemeente zodra de kliko's op de stoep staan. Of op het moment dat het in de gezamelijke gemeentecontainer komt. Maar wat echt nooit gaat gebeuren is dat de gemeente zo'n afvalbak tussen twee pompen in gaat verschonen. Dat is echt zaak van de uitbater.

Antwoorden (3)

Vuil en afval ophalen is een taak van de gemeente. Of een tankstation bemand is of niet, dat maakt geen verschil. De gemeentelijke reinigingsdienst xamelt het vuil in.
3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
Dus die bakken worden dagelijks geleegd door de gemeente. Het gaat hier dus om die bakken waar je je blikje of papier in gooit bij het benzine station
LeonardN
3 maanden geleden
@jc54
-min Het is je wellicht niet duidelijk dat de vraag gaat over bedrijfsgrond/bedrijfspand OF dat het afval dat een bedrijf verantwoordelijkheid juist de zaak is van een bedrijf. https://www.wastenet.nl/de-regels-voor-bedrijfsafval/
Waar huishoudelijk afval door de gemeente wordt opgehaald, bent je als bedrijf ZELF verantwoordelijk voor de inzameling en het afvoeren van afval. De gemeente leegt ook de vuilnisbakken van de plaatselijke buurtsuper niet. En ze komen de vuilcontainers ook niet legen.
Wie dat doet is niet bekend, maar in ieder geval is de beheerder van die bedrijfsgrond verantwoordelijk voor het afval. Die moet dus of een afvalbedrijf inhuren of zelf langsrijden.

Het is niet de gemeente iig. Die halen afval op van gemeentebewoners en van gemeentegrond. Niet van bedrijven.
Het maakt hiierbij niet uit of het station bemand of onbemand is.
https://www.wastenet.nl/de-regels-voor-bedrijfsafval/

Waar huishoudelijk afval door de gemeente wordt opgehaald, bent je als bedrijf ZELF verantwoordelijk voor de inzameling en het afvoeren van afval. De regels voor bedrijfsafval kunnen per gemeente iets afwijken, al zal dat gaan om kleine verschillen. Het is daarom aan te raden ook even bij uw eigen gemeente te informeren.
===
Als er NAAST het tankstation ook nog een gemeentelijke parkeerplek is, dan zal het zijn dat de gemeente verantwoordelijk is voor dat afval. Maar de afvakbak die zich tussen de pompen bevindt is natuurlijk zaak van de uitbater.
===
"Deze afvalbak stond tussen twee pompautomaten in."
100% zaak van de uitbater in dat geval.
===
Correctie op eerder beweerde, er zijn ook gemeentes die afval ophalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-met-mijn-bedrijfsafval
Wat moet ik doen met mijn bedrijfsafval?

Als bedrijf bent u verplicht uw bedrijfsafval te scheiden en gescheiden af te (laten) voeren. U moet hiervoor een contract afsluiten met een erkende inzamelaar of uw gemeente.

Maar goed die komen niet de afvalemmer die tussen twee pompen instaat legen.
Toegevoegd op 27 januari 2024 01:50: afbeelding
Plaatje bij antwoord
3 maanden geleden
Het kan natuurlijk niet dat er nooit iemand komt om het tankstation te onderhouden. Er zijn dan ook facilitaire beheerders die dit verzorgen. Zo worden door ContrAll vanuit het kantoor in Apeldoorn onder meer onbemande tankstations gemonitord. Zij zorgen ervoor dat de locaties schoongemaakt worden, het groen onderhouden, alarmen nagelopen, storingen opgelost en klachten van klanten afgehandeld. Tot hun zogeheten housekeeping behoren de reiniging en afvalverwerking.
Amadea
3 maanden geleden