We kregen een anonieme brief met: "HALLOWEEN Op deze avond komen wij langs de deuren en roepen Trick or Treat!!" Wat daarmee te doen?

Verder staat er: "Hallo allemaal, Maandag 31 oktober 2011 is het weer tijd voor het griezel/snoepfeest. De kinderen vragen u hiermee om een kleine traktatie. Het zou leuk zijn als u wat snoep in huis heeft, maar is uiteraard geen verplichting. Alvast dank!"

Dit hebben we nog nooit megemaakt. Ook niet bij de ons bekende feestdagen als bij voorbeeld Sinterklaas, Sint Maarten, Kerstmis, Carnaval, Palmpasen.

Waarom deze uitheemse invloeden en pogingen om Nederland om te vormen naar vreemde, buitenlandse gebruiken en gewoonten?

Zijn we met deze beïnvloeding nog wel vrij om hieraan wel of niet mee te doen?

Toegevoegd na 51 minuten:
Dedze actie valt op. Het gaat me er om dat je tevoren een anonieme brief ( in kleurendruk en -foto's) in de bus krijgt (marketing) waarmee de geplande activiteit wordt aangekondigd. Dat men je zo tracht te beinvloeden dat je je gedrongen voelt om mee te doen.

Toegevoegd na 57 minuten:
Dedze actie... moet zijn Deze actie...

Toegevoegd na 6 dagen:
Het valt op dat veel mensen er geen probleem mee hebben met de anonimiteit waarachter de verzender van de brief zich verschuilt. De opsteller is daardoor niet aanspreekbaar op de inhoud van zijn boodschap. Dat wordt geaccepteerd!

Toegevoegd na 1 week:
Wat is de reden dat er zo veel antwoorden en reacties zijn op een dergelijke vraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon briefje op de deur plakken dat je niet meedoet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zet de bel uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Druk ze een stuk fruit in de hand, dat vinden ze meestal niet leuk en druipen ze af.
Pieter2011
12 jaar geleden
Aan je avatar te zien, is je kat er helemaal klaar voor!
bamibal
12 jaar geleden
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=156592
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt 'Willen jullie een mandarijn of een verrassing, iedereen kiest natuurlijk voor de verrassing.
Als verrassing moet je een wortel of zoiets nemen.
De verrassing moet je met aluminiumfolie inpakken.
Geloof me ik heb dit vorig jaar gedaan met Sint Maarten het werkt!!!
bamibal
12 jaar geleden
@hapap123 het werkt: waartegen, dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wel wat je bedoelt. Het voelt wat 2-strijdig. Aan de ene kant voel je je genoodzaakt mee te doen, maar aan de andere kant ben je gewaarschuwd en is het ook niet leuk als verklede kinderen langskomen en je hebt niets voor ze in huis.
Wil je dit niet, neem dan je vrouw lekker mee uit eten die avond, dan heb je nergens last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitheemse invloeden?
Pogingen Nederland om te vormen?
Heb jij iets tegen buitenlanders?
Ik vindt dit maar een rare vraag.
Als er geen problemen zijn maak je er zelf maar 1.
Je hoeft hier helemaal niets mee te doen en er al helemaal geen probleem van te maken.
Je krijgt een keurig briefje,van iets dat waarschijnlijk door/voor kinderen is georganiseerd.
Echt rare reactie hoor.
Ik vindt het juist wel leuk,mijn jongere broertje vond dat soort feestjes(ja,ook Halloween)altijd echt leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je ook zo anti moeder/vaderdag en valentijnsdag?
Wil je Nederland net als de heer wilders van vreemde smetten vrij houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had het n.l. over `kleurendruk met foto`s` en marketing.
Vandaar , dat ik aan `n `reclamefolder`dacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt gewoon weigeren als je geen zin hebt om mee te doen. Doe ik ook, want 't enige wat ze doen is om snoep komen vragen, verder helemaal niks. De helft is niet eens verkleed. Kom op zeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje zeg, er wordt hier wel erg fel gereageerd op een simpele vraag. Het gaat volgens mij om gebruiken die komen overwaaien uit Amerika. Net als bijv. Valentijnsdag. Daar doet ook lang niet iedereen aan mee wegens de commercie die er achter steekt.
Ook zijn er veel mensen tegen moederdag en vaderdag (Moolkeesje), omdat dat pure commercie is. Dit gaat daar wel erg op lijken met een kleurenfolder.
En dat heeft niets te maken met Xenofobie (Torrie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in het vervolg zorgt dat je een 'nee-nee' sticker op de deur hebt, blijven deze verderfelijke invloeden uit. Ik vind het trouwens wel vreemd dat op de folder niet vermeld staat van wie het initiatief uit gaat. Bij ons doet de buurtvereniging ook zoiets voor het kleine grut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afschuwelijk l; kinderen die tevoren gaan bedelen om te zorgen dat ze wel genoeg snoep krijgen.....brrrr Mijn kinderen zijn regelmatig spontaan de deuren langs gegaan, en soms heb je pech, maar vaak zat ook geluk dat mensen wel iets in huis hebben. Hartstikke spannend juist. Je gaat toch niet tevoren de buurt oproepen vreterij in huis te halen ??? Dan kregen ze bij mij mooi allemaal een augurk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen zijn niet bekend met de groeiende gewoonte om ook in Nederland langs de deuren te gaan met halloween. Ik snap best dat een buurtvereniging dan van te voren mensen op de hoogte wil stellen dat het kan gebeuren. Er zijn genoeg mensen die het toch jammer zouden vinden om die kinderen teleur te stellen net als er ook genoeg mensen zijn die dan liever niet thuis zijn.
Kristal
12 jaar geleden
Precies RoepieRoepie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft ze geen snoep te geven...je mag ook een kunstje doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heet niet voor niks trick or treat. Eigenlijk veel leuker dan 3 koningen... zo kan je er zelf tenminste ook nog lol aan hebben. Al zal je altijd zien dat sommige mensen moeilijk doen over sommige tricks... http://nodwick.humor.gamespy.com/ffn/index.php?date=2007-10-31
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een sterke verwantschap tussen Sint Maarten en Haloween, beide feesten hebben hoogstwaarschijnlijk dezelfde Keltische oorsprong. Maar evengoed.
Dat briefje zou ik als attent opvatten. Toen ik een paar jaar terug verhuisde naar een nieuwe gemeente werd er ineens een keer aangebeld door een groep kinderen. Het was 11 november maar St Maarten was in mijn voorgaande woonplaatsen een niet gevierd feest. Ik was compleet verrast. Daar stond ineens een allerliefst schattig groepje kinderen te zingen met lantaarns en ik had helemaal niets in huis.
Als ik het had geweten had ik iets kunnen regelen of eventueel de deur dicht kunnen laten, maar daarvoor was het te laat, heel vervelend om die kinderen te moeten teleurstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met Torrie eens, de hele vraag komt trouwens een beetje on hajeteachtig over, althans op mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Torrie en Moolkeesje:
Xenofobie wordt in het Nederlands ook wel vreemdelingenangst genoemd. Xenofobie kan voortkomen uit racisme, en via vreemdelingenhaat leiden tot rassendiscriminatie, haat zaaien, geweld en zelfs genocide.

In ruimere zin betekent xenofobie ook wel de algemene angst en afkeer van de mens voor alles wat vreemd, ongewoon of zeldzaam is. De American Psychiatric Association definieert het in DSM-IV als een speciale vorm van fobie.[bron?]

Welke vreemdelingen wanneer komen bloot te staan aan xenofobie hangt af van een veelheid aan factoren, en is als gevolg daarvan moeilijk te voorspellen. Xenofobieën verdwijnen vaak even plotseling als ze ontstaan. Hier gaat het alleen maar over een uit Amerika overgewaaide folklore waar men in Nederland niet veel, (en Hajete helemaal niets), mee heeft.
Wij hebben al St maarten, en dat is net zo iets.
Niet zo overdrijven dus.
Het staat een ieder vrij om er niet aan mee te willen doen, Net als Valentijnsdag, moederdag en vaderdag, allemaal overgewaaid uit Amerika. En dat heeft niets met xenofobie te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je citeerde het zelf al: "In ruimere zin betekent xenofobie ook wel de algemene angst en afkeer van de mens voor alles wat vreemd, ongewoon of zeldzaam is." Halloween is voor ons vreemd. Sint Maarten is niet net zoiets, dat is beduidend anders, ook al is de herkomst mogelijk dezelfde. Omdat het iets vreemd is, kan het dus best onder xenofobie vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we dan maar zeggen dat Hajete's woordkeuze niet al te gelukkig is geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn de gronden voor deze wellicht voorbarige in ieder geval niet onderbouwde reactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op Hajete........
Niet alles is te onderbouwen. Dit is meer gevoel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, persoonlijk vind ik dat briefje ook niet zo leuk. Wordt n beetje geforceerd zo. Hier komen ze ook elk jaar langs. Ik koop snoep en het is best geinig. Alleen vorig jaar kwam er plotseling niemand en zat ik met een berg spekkies en andere smurrie. (De drop had ik mezelf al eerder toegeëigend.)
En Marleen, ik denk dat het óúders zijn die dit briefje hebben geregeld, dus dan is het wel zielig als die kinderen een augurk krijgen van je ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het juist een heel net briefje. Er staat duidelijk in dat het geen verplichting is. Commercieel en overgewaaid of niet, het is voor de kinderen gewoon erg leuk. Voor volwassenen ook. Als je ziet hoe het in amerika gedaan word... Die maken er echt werk van en hebben er zelf ook zoveel lol in. De doorsnee nuchtere nederlander roept zovaak en zo snel; commercie, doen we niet aan mee en blabla. Terwijl je toch een heel stuk lol misloopt. Ik hoop dat Mischief Night ook snel komt overwaaien, dan ben ook ik met mn 30 jaar van de partij =))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen de trefwoorden al:
Uitheems,Niet-Nederlands.
Komt een beetje naar over hè?
Weinig tolerant,vindt ik.
En ik niet alleen zie ik( gelukkig!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De termen uitheems en niet-Nederlands zijn slechts constateringen, zonder dat daar per se een waardeoordeel aan is verbonden. Dat waardeoordeel komt van jou, of is iets dat je erin meent te lezen, maar ook dat komt van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen, voor alle duidelijkheid, laat weten op wiens reactie jij reageert. Zo voorkom je misverstanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zo'n simpele vraag zoveel reacties los maakt.......!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het ook wel gewoon héél goed bedoeld van de mensen van de buurtvereniging: zijn ze misschien bang dat mensen in de straat zich doodschrikken van 'eng'verklede kinderen. Er bestaan nou eenmaal wereldvreemd figuren die ook wellicht Haloween niet kennen. Misschien voel(d)en de organisatoren meer een soort...'zorgplicht'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het briefje is vast niet van een buurtvereniging. Dan zou dat er wel onderstaan. Die stuurt vast geen anonieme briefjes rond.
Waarschijnlijker is het van een klein vriend(inn)en groepje dat het plan heeft bedacht langs de deuren te gaan. Zit jij met je bergen snoep..............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is het niets meer dan marketing om jou tot iets aan te zetten die jij misschien niet wilt, ook ik zie de nut van zo iets dergelijks niet in. Je moet geheel voor jezelf beslissen of je aan een dergelijke commerciële actie wilt deelnemen, het past in ieder geval niet bij de geloven die in Nederland van oudsher zijn. Wat mij het meest bevreemd is dat een aantal personen (niemand persoonlijk bedoeld op deze site) het haloweenfeest staan toe te juichen en andere te porren om er aan deel te nemen maar zodra je over het suikerfeest begint men de grootste afschuw er over uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vergelijken van haloween met een suikerfeest is niet echt een slimme vergelijking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n briefje is toch nergens voor nodig? Wat geeft het nou als kinderen niet bij elk huis iets lekkers krijgen? Ik snap de goede bedoeling wel, maar er is ook niks mis mee als kinderen ervaren dat niet iedereen altijd voor hen klaarstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat uit amerika komt is""goed"".....not
Kristal
12 jaar geleden
Char, dat zegt Caartje toch niet? Trouwens, Halloween komt oorspronkelijk uit Engeland en Ierland, waaide toen over naar Amerika en is nu op weg naar Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En? Wat heb je gedaan?

Het beste antwoord

Om eerlijk te zijn ben ik het volledig met je eens! Wat is er mis met onze eigen Sint Maarten op 11 november? Dan gaan de kinderen met lampionnen en liedjes zingend langs de deuren. Dat is toch ook al een snoepfeest?! Het is zelfs zó dat de scholen hier in de buurt (Almere) eraan meedoen! En onze jongens halen dan zoveel op dat ze er tot aan Sinterklaas genoeg aan hebben...
Mijn advies: ga op de 31e lekker uit eten en laat de marketeers het ... krijgen!

Toegevoegd na 7 minuten:
het gaat je gevoelsmatig geloof ik meer om het marketing gebeuren, dan om het feest op zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Als je mee wilt doen snoep halen, als je niet wilt niet meedoen. Het is geen officiele feestdag dus je bent niet verplicht om mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat je het te serieus neemt. Het is niets meer dan een poging om iets leuks te organiseren voor kinderen, met het vriendelijke verzoek om daaraan mee te doen.
Als je niet mee wilt doen, doe je niet mee. Simpel.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je van mij. Niet zo moeilijk over doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!En zo is het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ het is maar net waar je je druk om maakt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dat, of het is een stunt van de plaatselijke snoepfabrikanten.
Als het dat laatste is, zou het wel heel ergerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik had vroeger een buurman die ging op 11 november in het donker zitten met de gordijnen dicht. De persoon die de vraag stelt doet mij opnieuw aan die buurman denken.
Gewoon meedoen; is toch leuk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw 42 plusjes, zie je niet vaak....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
42 plusjes, overduidelijk dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
44 +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveel plusjes!
Is dit een record?
Weet iemand dat?
Geeft ook goed aan hoe mensen over deze vraag denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
46e +, op naar de 100! Overigens vergeet ik altijd wat te halen en kunnen ze vaak kiezen uit macaroni of rijst...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WOW 42 plusjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
51e +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!Mee eens!
Wat een onzin vraag zeg,alsof je gedwongen wordt mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nóg een: + (nu 57)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
58!
Ik vind de vraag ook te zwaar; in sommige streken wordt er geen Sint Maarten gevierd en de kids kunnen nu als alternatief een feestje vieren welke overgewaaid is. Niks mis mee. En als je niet mee doet doe je niet mee. Ik loop elk jaar met mijn kinderen Sint Maarten en daar doen ook altijd een aantal mensen in de straat no-way de deur open (maar gluren soms even langs de gordijnen, haha) Iedereen zijn ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb jij veel plusjes!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woow much +jes HEY I SEE MARIO, HI MARIO!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nummer 68!
Dit is waarschijnlijk gewoon een bericht van de kinderen/mensen die maandagavond 31 oktober langs de deur komen om snoep op te halen. Dit bericht is waarschijnlijk bedoelt zodat u daar rekening mee kunt houden met het kopen van snoep o.i.d..
Het is aan u om hieraan mee te doen.
Het is waarschijnlijk net zo iets als me sint maarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat de afzender zich waarschijnlijk verbergt door een waarschijnlijk anonieme brief wijst er op dat men dat waarschijnlijk een aanvaardbare manier van communicatie vindt, dus waarschijnlijk ook voor zichzelf?
Waarschijnlijk geen verantwoordelijkheid willen dragen en waarschijnlijk duiken, is dat het onwaarschijnlijke kenmerk van de huidige tijd?
Dat gebeurt ook bij ons op school van de kinderen. Ze lopen met kleine groepjes in de straten vlak bij school en brengen dan ook deze brieven rond alleen staat erop dat als je niet mee wil doen je het briefje voor de raam moet hangen zodat ze voorblij lopen. De groepjes nemen allemaal een andere straat en lopen echt de deuren met briefje voor de raam voorbij, uiteraard met begeleiding van ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons in de buurt doen ze het al jaren
dus doe gewoon mee als je het leuk vind om sociaal contact te hebben met buurt bewoners en anders doe je niet mee het lijkt me sterk dat ze je daarop kaan aankijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vieren ze bij jullie in de buurt ook sint maarten? Dan zou ik er nu niet aan meedoen..... Vieren jullie geen sint maarten, zou ik het wel doen.

Maar je hoeft je niet verplicht te voelen om mee te doen, er zijn met sint maarten ook genoeg mensen die expres uit eten gaan, of lekker boven tv gaan kijken met alle lichten beneden uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het gewoon een persoon (of groepje) is die Halloween graag in Nederland wil invoeren omdat ze dat een leuk feest vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat een buurtvereniging iets wil organiseren voor de kids.Je ziet het wel eens op tv.Als je er niet aan mee wil doen prima,je mag ze ook bang maken hoort bij deze avond.En daarna op snoep trakteren voor de schrik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het gewoon een goedbedoelde poging om mensen van te voren in te lichten dat er iets komt wat niet gebruikelijk is. Tegelijkertijd is het een hint dat ALS je meedoet je nog iets in huis kan halen.
Je moet helemaal zelf weten of je geeft of niet. Het is geen officiele feestdag maar ook op die dagen ben je helemaal niks verplicht aan niemand lijkt me.

Sinterklaas wordt toch ook aangekondigd? Daar liggen de spullen al in oktober,november al in de winkel dus ik zou me niet druk maken. Ondanks dat het vrij vreemd is nog, is het wel leuk. Al die kleine apies die griezelig verkleed zijn en om snoep vragen of je leven. Er lopen sowieso ook volwassenen mee voor de veiligheid. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die maar al te graag kinderen aan de deur hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ben het met je eens. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt Sinterklaas anoniem aangekondigd?
Misschien is er een soort vereniging die zoiets doet. Of het zijn grappenmakers. Trek je er niets van aan, jullie zijn altijd vrij om zelf te beslissen of jullie meedoen met die actie. Laat je dus niet dwingen door zó'n brief. Weggooien en gewoon je eigen ding doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat de vereniging van grappenmakers zich verbergt door een anonieme brief wijst er op dat de beantwoorders dat totaal niet belangrijk dus een aanvaardbare manier van communicatie vinden, dus ook voor zichzelf? Geen verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag?
Het lijkt aardig te sporen met het gebrek aan aanpak van de € problemen.
Bij mijn ouders in de buurt wordt dit ook gedaan. Door het van te voren aan te kondigen voelen mensen zich niet voor het blok gezet als er aangebeld wordt. Mensen kunnen dus kiezen of ze wel of niet iets in huis halen.

Om het nog duidelijker te maken wordt gevraagd of mensen die mee willen doen een kaarsje of waxinelichtje laten branden bij het raam. Dan worden de mensen die niet mee willen doen niet lastig gevallen.

Jammer dat de brief anoniem is. Anders had je misschien iets dergelijks voor kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe stamt Halloween (en ook Allerheiligen!) af van samhain (spreek uit sowain). Dit is een oud heidens feest om de doden te herdenken dus zo uitheems is het niet! In de loop van de jaren zijn hier echter commerciële tinten aan toegevoegd zoals inderdaad het langs de deuren gaan voor snoep. Vooral voor kinderen is deze vorm erg leuk en ik denk dat de mensen dus vooral goedbedoeld een leuke actie wilde organiseren. Gezien een aantal mensen niet bekend zijn met het feest is het slim geweest om van tevoren een brief te sturen zodat deze mensen niet zomaar overvallen worden. Aan u de keus om dan hier wel of niet aan mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou meedoen. leuk voor die kindertjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet verplicht dit te doen, desnodos hang je een briefje op de voordeur met daarop: gewenst niet aan te bellen ofso...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien dit een feest is met een heidense achtergrond doen echte christenen daar niet aan mee, het is afgeleid van aller zielen en aller heiligen 1,2 november zie bijgaand artikel:Wat ligt aan feestdagen ter herdenking van de „geesten van de doden” ten grondslag?
In The Encyclopædia Britannica (uitgave 1910) staat: „Allerzielen . . . de dag die in de Rooms-Katholieke Kerk gereserveerd is voor de herdenking van de overleden gelovigen. De viering is gebaseerd op de leerstelling dat de zielen van de gelovigen die bij de dood niet van dagelijkse zonden gereinigd zijn, of geen boete hebben gedaan voor in het verleden begane overtredingen, niet tot de zalige aanschouwing kunnen geraken en dat ze hierbij geholpen kunnen worden door gebed en door het misoffer. . . . Zekere populaire geloofsovertuigingen die verband houden met Allerzielen, zijn van heidense oorsprong en onheuglijke ouderdom. Zo gelooft het boerenvolk van veel katholieke landen dat de doden op de avond van Allerzielen naar hun vroegere huis terugkeren en het voedsel der levenden nuttigen.” — Deel I, blz. 709.
Het boek The Worship of the Dead wijst op deze oorsprong: „In de mythologieën van alle natiën uit de oudheid zijn de gebeurtenissen van de Zondvloed verweven . . . De steekhoudendheid van dit argument wordt geïllustreerd door het feit dat er ter herdenking van de gebeurtenis in kwestie een groot feest voor de doden wordt gevierd, niet alleen door natiën die min of meer in contact met elkaar staan, maar ook door andere, die ver van elkaar gescheiden zijn, zowel door de oceaan als door eeuwen van tijd. Dit feest wordt bovendien door allen juist op of omstreeks de dag gevierd waarop, volgens het Mozaïsche verslag, de Zondvloed plaatsvond, nl. de zeventiende dag van de tweede maand — de maand die nagenoeg overeenkomt met onze novembermaand” (Londen, 1904, Kolonel J. Garnier, blz. 4). Deze feesten begonnen dus in feite met het vereren van mensen die in Noachs dagen door God wegens hun slechtheid waren verdelgd. — Gen. 6:5-7; 7:11.
Dergelijke feestdagen waarop de „geesten van de doden” worden geëerd alsof ze in een ander rijk voortleven, zijn in strijd met de beschrijving die de bijbel van de dood geeft, namelijk een toestand van volkomen onbewustzijn. — Pred. 9:5, 10; Ps. 146:4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het verhaal zeer de moeite waard om te lezen, dus een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet Christelijk, maar heb wel respect voor deze geloofsovertuiging! Vind dit het beste antwoord tot nu toe.
Haat Halloween, stom Amerikaans "feest". We zijn hier gewoon in Nederland hoor. Trouwens, vind het ook geen toegevoegde waarde hebben in de opvoeding. Eerder het toppunt van oppervlakkigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hier vanavond kinderen aan de deur komen zal ik wel opendoen, maar meteen zeggen dat ze geen snoep krijgen. Ik zal mijn redenen onderbouwen t.o.v. hen. Voor extra uitleg verwijs ik ze door naar hun ouders, school of buurtvereninging die dit organiseren.
Tevens zal ik zeggen dat ze morgen net zoveel snoep mogen komen halen als ze maar willen, als het maar niet voor Halloween is.
Natuurlijk is het ook marketing, maar als je van niets weet en er staan op Halloween ineens allemaal kinderen voor je deur voel je je ook niet op je gemak en had je het wel graag even van tevoren willen weten.
Dit is meer een win-win-win situatie lijkt me.

En als je er geen zin in hebt? Gewoon een briefje aan de deur hangen en je lekker eigen gang gaan ;-)
12 jaar geleden
Afwachten, en reageren zoals je gevoel je ingeeft op het moment zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u bezwaar tegen reclame voor een amerikaanse feestdag hebt, kunt u een briefje op uw deur hangen dat de kinderen niet met amerikaanse feestdagen maar wel op sint maarten welkom zijn met liedjes en lampionnen.

U hebt wel kans dat het de kinderen erom gaat verkleed over straat te mogen lopen.
Dat zou dan weer jammer zijn als dat feest niet door gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verscheurt de brief en plakt hem op je voordeur, als ze dan nog durven aan te bellen bel de politie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een anoniem bericht. Tja, als je het niet vertrouwd, hoef je natuurlijk niet open te doen. Als je het wel vertrouwd, zorg dan dat je (voorverpakt!) snoep in huis hebt. Het makkelijkst deelt uit vanaf een platte schaal en de Haribo beertjes (ong.7 a 8 in een klein zakje) doen het altijd erg goed. Bij ons in de buurt zijn ze hier vorig jaar ook mee begonnen en het viel mij op dat er zoveel netjes opgevoede kinderen waren; allen bedankten netjes, graaiden niet en namen allemaal 1 zakje. Keurig en dan is het plezier aan 2 kanten.
Over het argument van de "vreemde gebruiken" moeten we in een andere categorie maar eens verder praten... :-)
Veel plezier met de Halloween-vierders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou de door MarkieMarc genoemde fabrikant van beertjes de maker en afzender van de anonieme brief zijn?
Wat je er mee moet doen? Helemaal niets. Op zich wel netjes dat je mensen wilt inlichten dat je zo een actie gaat ondernemen, maar inderdaad wel wat opdringerig.

Ik proef een beetje dat je er geen zin in hebt, dus.... netjes opvouwen, en in de doos met het overige oud papier gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap het probleem niet het zijn kinderen vind het beetje raar om je hier zo druk om te maken en ook een beetje egoistisch het zijn maar kinderen.... dus doe gezelig mee kinderen zulle het waarderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees gewoon blij. Halloween is veel leuker dan sint maarten en het wordt steeds mee in Nederland gevierd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halloween is veel leuker ??? Hoe kun je toch blij worden van al die poppen/maskers met enge ogen , bloed en nare afbeeldingen, zelfs midden in een woonwijk nep-grafzerken plaatsen voor de lol... enz enz.....!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de kerstman is veel leuker dan sinterklaas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koninginnedag wordt meer gevierd dan Sint Maarten en Sinterklaas.